componist
“I am a Dutch composer born, raised and educated in Argentina”, is Carlos Micháns’ favourite answer when asked about his nationality. Born in Buenos Aires in 1950 into a family ...
gerelateerde werken
Concerto : for Harp and Orchestra / Carlos Micháns
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
hrp orch
Symfonie : voor blazers, 1981 / Joop Voorn
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
2232 4000 cb
Divertimento ostinato : for winds, strings, harp and percussion, 1988 / Bernard van Beurden
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
1110 sax-a 0110 4perc hp vl vla vc
Groter, langer, harder! ... Book 4 : for ensemble, 1999-2005 / Chiel Meijering
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
2010 2sax 1(-2)121 perc el.g pf el.cb
compositie
Episodes : for 18 players, 1989 / Carlos Micháns
Bevat:
Andante poco capriccioso
Poco piu animato
Vivace molto giusto
Largo espressivo
Toelichting:
Program note (Dutch): Kenmerkend voor het werk is de 'concertante' manier waarop het instrumentarium wordt behandeld; soms solistisch, soms in kleine en steeds wisselende groepen die met elkaar 'converseren'. Het slagwerk speelt in het stuk verschillende rollen, variërend van het accentueren van dynamische elementen en het in reliëf brengen van melodische lijnen tot het bepalen en benadrukken van ritmische patronen, zoals de conga's in het derde deel, Vivace molto giusto. Ook in het laatste deel, Largo espressivo, is de functie van de slagwerksectie essentieel voor het creëren van de statische en bijna mystieke sfeer van de hele passage. Hoewel het idioom van Episodes vrij atonaal blijft, kan men in het algemeen over een quasi-tonaliteit spreken, vooral bepaald door de herhaling van harmonieën en ostinato-baslijnen. Zelfs de seriële elementen, die zich zowel horizontaal als verticaal in het weefsel van de compositie weten te verbergen, storen dit laatstgenoemde aspect niet. Als geheel gezien is
Episodes een compact gecomponeerd stuk, gestructureerd in vier in elkaar overlopende delen, met scherpe contrasten van tempo en dynamiek, duidelijke ritmiek en een complexe polyfonie tegenover solo's van extreme lyriek. - CARLOS MICHÁNS