gerelateerde werken
String Quartet / Henriette Bosmans
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting:
2vl vla vc
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
sopr vl/vc pf
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
medium fl ob cl fg h pf
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
sopr-m acc vc
compositie
Drie liederen op Duitse tekst : (Li Tai Po, Thu-Fu, Otto Julius Bierbaum), voor mezzosopraan en instrumentaal ensemble, 1927 / instrumentatie: Joep Straesser, 1986, Henriëtte Bosmans
Overige auteurs:
Bierbaum, Otto Julius
(Tekstdichter/librettist)
Li T'Ai Po
(Tekstdichter/librettist)
Straesser, Joep
(Arrangeur)
Tu Fu
(Tekstdichter/librettist)
Bosmans, Henriëtte
(Componist)
Bevat:
Liebestrunken / tekst v. Li Tai Po
Der Kaiser / tekst v. Thu Fu
Schmied Schmerz / tekst v. Otto Julius Bierbaum
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 9 april 1987 - De IJsbreker Amsterdam - Wendela Bronsgeest, Delta Ensemble o.l.v. Roland Kieft).
Dat Henriette Bosmans, als het gaat om het componeren van liederen, met kop en schouders uitsteekt boven haar generatiegenoten is voor mij een vaststaand feit. De door het label 'Attacca' uitgebrachte langspeelplaat met voornamelijk liederen op Franse teksten levert daarvan het bewijs. Deze drie liederen op Duitse tekst - twee vertalingen van oud-Chinese gedichten en één tekst van Otto Bierbaum, die niet op de genoemde plaat staat - leken mij eveneens alleszins de moeite waard om aan de vergetelheid te ontrukken. Voor zover mij bekend worden ze zelden uitgevoerd.
In overleg met het Delta Ensemble zijn deze liederen door mij geïnstrumenteerd voor de bij dit ensemble aanwezige bezetting met toevoeging van een harp. Vooral de specifiek pianistische schrijfwijze van de begeleiding stelde mij voor grote problemen, te meer daar het Delta Ensemble slechts over een beperkte en enkelvoudige strijkersbezetting beschikt. Vooral door toevoeging van de harp en ook door het gebruik van enig metalen slagwerk hoop ik deze problemen zo goed mogelijk te hebben opgelost.
Nadere analyse van de muziek leverde enkele interessante gegevens op. Vooral opvallend bleek het vaak vermijden van voor de hand liggende symmetrieën door het gebruik van onregelmatige zinsbouw en varianten bij herhalingen. De vaak statische harmonische velden herinneren soms aan Debussy; soms ook voelt men in de verte de aanwezigheid van Mahler. Invloeden van haar leermeester Willem Pijper zijn daarentegen nog nauwelijks aanwijsbaar.
Ik hoop met de bewerking van deze liederen een bijdrage te hebben geleverd tot grotere bekendheid van deze waardevolle muziek van een begaafd Nederlands componiste.
De partituur is - zo men wil - ook uitvoerbaar door een kamerorkest zonder tweede violen. - JOEP STRAESSER