gerelateerde werken
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en); Zangstem(men) en multimedia met of zonder instrument(en)
Bezetting:
sopr cl-b (tape ad lib.)
Cinq cantiques : pour chant et harpe, 1981 / Andries de Braal
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
sopr hp ; sopr/sopr-m/alt hp
The snow man : for soprano, percussion and bass-clarinet / text by Wallace Stevens, Walter Hekster
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
sopr cl-b 3perc
compositie
From the Chinese restaurant : a symphonic song cycle, for mezzo-soprano, alto saxophone, accordion and percussion, 1989 / Joep Straesser
Overige auteurs:
Chin Sheng-T'An (Zoon van)
(Tekstdichter/librettist)
Confucius
(Tekstdichter/librettist)
Li T'Ai Po
(Tekstdichter/librettist)
Po Chu-I
(Tekstdichter/librettist)
Straesser-Verster, Stanny
(Tekstdichter/librettist)
Straesser, Joep
(Componist)
Bevat:
A man who wants to eat / tekst v. Confucius
Patience / tekst v. Confucius
Climbing higher and higher / tekst v. Po Chu-I
Should I envie [i.e. envy] the gods? / tekst v. Li T'ai Po
My whole life I have eaten / tekst v. de zoon van Chin Sheng-T'an
Toelichting:
Program note (Dutch): De symfonische liederencyclus bestaat uit vijf liederen die men kan beschouwen als variaties op een intervalmotief, bestaande uit een sext en een secunde. Door voortdurend -natuurlijk met de nodige vrijheden- ditzelfde materiaal te gebruiken en het op allerlei manieren ritmisch, melodisch en harmonisch te variëren, ontstond enerzijds een zeer hecht verband tussen de liederen - hoe verschillend ook van karakter - en anderzijds - wanneer men het stuk als één geheel beschouwt - een bijna symfonisch aandoend muzikaal verhaal. Compositorisch beschouwd speelt de zangstem hierin een rol die geheel gelijkwaardig is aan die van de instrumentale partijen; daarnaast onderscheidt ze zich natuurlijk door het feit dat ze tekstdraagster is.
De teksten trof ik aan in een boekje in een Chinees restaurant ergens in Nederland; ze bezitten een gemeenschappelijk kenmerk in het feit dat er altijd sprake is van voedsel of drank, dan wel het eten zelf, dat een rol speelt in vijf korte filosofische beschouwingen.
Hoewel deze beschouwingen zelf in het geheel niet over eten of drinken handelen - ook de eerste tekst, waarin gezegd wordt dat de man die wenst te eten de kok niet moet beledigen, is uiteraard symbolisch bedoeld - heeft de componist er geen bezwaar tegen wanneer de luisteraar het werk ondergaat als een met fijnzinnige smaak samengestelde maaltijd. - JOEP STRAESSER