gerelateerde werken
Fusion à six : symphonic music for string quartet, bass clarinet and piano, 1980 / Joep Straesser
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blaas en strijk en toetsinstrument(en)
Bezetting:
cl-b 2vl vla vc pf
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
sopr-m lute
Denkmal an der Grenze des Fruchtlandes : voor sopraan en 9 instrumenten, 1983 / Alex Manassen
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
sopr pic ob cl fg h pf vl vla vc
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
zang vn org/harm (zang org)
compositie
From the Chinese restaurant : a symphonic song cycle, for mezzo-soprano, alto saxophone, accordion and percussion, 1989 / Joep Straesser
Overige auteurs:
Chin Sheng-T'An (Zoon van)
(Tekstdichter/librettist)
Confucius
(Tekstdichter/librettist)
Li T'Ai Po
(Tekstdichter/librettist)
Po Chu-I
(Tekstdichter/librettist)
Straesser-Verster, Stanny
(Tekstdichter/librettist)
Straesser, Joep
(Componist)
Bevat:
A man who wants to eat / tekst v. Confucius
Patience / tekst v. Confucius
Climbing higher and higher / tekst v. Po Chu-I
Should I envie [i.e. envy] the gods? / tekst v. Li T'ai Po
My whole life I have eaten / tekst v. de zoon van Chin Sheng-T'an
Toelichting:
Program note (Dutch): De symfonische liederencyclus bestaat uit vijf liederen die men kan beschouwen als variaties op een intervalmotief, bestaande uit een sext en een secunde. Door voortdurend -natuurlijk met de nodige vrijheden- ditzelfde materiaal te gebruiken en het op allerlei manieren ritmisch, melodisch en harmonisch te variëren, ontstond enerzijds een zeer hecht verband tussen de liederen - hoe verschillend ook van karakter - en anderzijds - wanneer men het stuk als één geheel beschouwt - een bijna symfonisch aandoend muzikaal verhaal. Compositorisch beschouwd speelt de zangstem hierin een rol die geheel gelijkwaardig is aan die van de instrumentale partijen; daarnaast onderscheidt ze zich natuurlijk door het feit dat ze tekstdraagster is.
De teksten trof ik aan in een boekje in een Chinees restaurant ergens in Nederland; ze bezitten een gemeenschappelijk kenmerk in het feit dat er altijd sprake is van voedsel of drank, dan wel het eten zelf, dat een rol speelt in vijf korte filosofische beschouwingen.
Hoewel deze beschouwingen zelf in het geheel niet over eten of drinken handelen - ook de eerste tekst, waarin gezegd wordt dat de man die wenst te eten de kok niet moet beledigen, is uiteraard symbolisch bedoeld - heeft de componist er geen bezwaar tegen wanneer de luisteraar het werk ondergaat als een met fijnzinnige smaak samengestelde maaltijd. - JOEP STRAESSER