gerelateerde werken
Genre:
Opera, muziektheater
Subgenre:
Opera
Bezetting:
sopr ten bar bas-bar 3343 2sax 4332 timp 5perc hp g-b acc pf 2synth str
Secret instructions : for orchestra, 1992, revision 1993 / Maarten Altena
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3333 sax-bar 4330 2perc mar pf str
Are all Americans made of plastic? : for orchestra / Chiel Meijering
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3fl(picc) 3ob(eh) 3cl cl-b 4fg 8h 4trp 3trb trb-b tb 5perc 2hp pf str
Audioguide : for orchestra / Anna Korsun
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl 2fl-a 4ob 4cl 2bsn bsn-c 7h 3tp 4trb perc(5) hrp str
compositie
Stick on stick : 1990, orchestra / Klas Torstensson
Overige auteurs:
Torstensson, Klas
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 29 juni 1993 - Concertgebouw, Amsterdam - Radio Symfonie Orkest o.l.v. Zoltan Pesko (Holland Festival)] - Dat Stick on stick geschreven is voor een min of meer 'traditioneel' symfonieorkest, betekent in dit geval dat het orkest niet wezenlijk wordt 'aangetast' maar wel uitgebreid, en dat het vaak op een wat extremere manier wordt ingezet dan gebruikelijk is. De bezetting maakt 'slagzij' richting de extremen in toonhoogte: de partituur schrijft bijvoorbeeld zeer lage instrumenten voor (contrabasklarinetten, twee contrafagotten, twee bastrombones, twee contrabastuba's en basgitaar) en plaatst hiertegenover juist zeer hoge, zoals vier piccolo's en gestemde (!) claves. Karakteristiek voor het stuk is dan ook het pendelen tussen deze twee extremen. Het orkest is zo opgesteld dat de beweging van laag naar hoog (en omgekeerd) ook een letterlijke beweging in de ruimte is: het geluid wandelt als het ware van de flanken naar het midden van het podium. De titel Stick on stick
verwijst naar de al eerder genoemde, door vier slagwerkers te bespelen claves (stok op stok!) en naar het uit de jazz en popmuziek stammende 'aftellen' met twee trommelstokken (countdown voor de kenners). Beide varianten van 'stick on stick' zijn uitingen van puls en het is typerend voor het stuk dat dit eigenlijk de enige vormen van puls - of, zo u wilt, regelmaat - zijn die wij te horen krijgen: òf om de maat aan te geven (dat wil zeggen vóór de muziek begint), òf om een toestand van leegte te beschrijven. In de partituur is hierbij dan ook aangegeven: mechanical repetition... In 1991 werd Stick on stick bekroond met de Matthijs Vermeulenprijs. - KLAS TORSTENSSON