componist
The composer Klas Torstensson has lived and worked most of his adult life in the Netherlands, but his music crosses borders – in all respects. Despite the abstract nature of ...
gerelateerde werken
Elliott loves bebop : for two instrumental quartets / Klas Torstensson
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
sax-a trb gtr perc vln vc pf perc
Mondrian equilibrium : for chamber orchestra, 1995, revision 1997 / Peter van Onna
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
1121 1110 2perc pf(cel) hp str(8.8.6.4.4.)
2e symphonie : (1930) / Bertus van Lier
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
4344 4432 timp perc str
Catena musicale : for seven solo instruments, solo soprano and orchestra / Sem Dresden
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
sopr 4322 4330 timp 4-6perc hp str
compositie
Stick on stick : 1990, orchestra / Klas Torstensson
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 29 juni 1993 - Concertgebouw, Amsterdam - Radio Symfonie Orkest o.l.v. Zoltan Pesko (Holland Festival)] - Dat Stick on stick geschreven is voor een min of meer 'traditioneel' symfonieorkest, betekent in dit geval dat het orkest niet wezenlijk wordt 'aangetast' maar wel uitgebreid, en dat het vaak op een wat extremere manier wordt ingezet dan gebruikelijk is. De bezetting maakt 'slagzij' richting de extremen in toonhoogte: de partituur schrijft bijvoorbeeld zeer lage instrumenten voor (contrabasklarinetten, twee contrafagotten, twee bastrombones, twee contrabastuba's en basgitaar) en plaatst hiertegenover juist zeer hoge, zoals vier piccolo's en gestemde (!) claves. Karakteristiek voor het stuk is dan ook het pendelen tussen deze twee extremen. Het orkest is zo opgesteld dat de beweging van laag naar hoog (en omgekeerd) ook een letterlijke beweging in de ruimte is: het geluid wandelt als het ware van de flanken naar het midden van het podium. De titel Stick on stick
verwijst naar de al eerder genoemde, door vier slagwerkers te bespelen claves (stok op stok!) en naar het uit de jazz en popmuziek stammende 'aftellen' met twee trommelstokken (countdown voor de kenners). Beide varianten van 'stick on stick' zijn uitingen van puls en het is typerend voor het stuk dat dit eigenlijk de enige vormen van puls - of, zo u wilt, regelmaat - zijn die wij te horen krijgen: òf om de maat aan te geven (dat wil zeggen vóór de muziek begint), òf om een toestand van leegte te beschrijven. In de partituur is hierbij dan ook aangegeven: mechanical repetition... In 1991 werd Stick on stick bekroond met de Matthijs Vermeulenprijs. - KLAS TORSTENSSON