componist
“I am a Dutch composer born, raised and educated in Argentina”, is Carlos Micháns’ favourite answer when asked about his nationality. Born in Buenos Aires in 1950 into a family ...
gerelateerde werken
Concerto : for Harp and Orchestra / Carlos Micháns
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
hrp orch
Litany : saxophone quartet, 1983 / Jos Post
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Saxofoon
Bezetting:
4sax
Concert voor 12 saxofoons : 1990 / Ludwig Otten
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Saxofoon
Bezetting:
sax-so 2sax-s 3sax-a 3sax-t 2sax-b sax-bas
Saxophone Quartet Rose Road / Douwe Eisenga
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Saxofoon
Bezetting:
sax-s sax-a sax-t sax-bar
compositie
Quartetto : for saxophones, 1989 / Carlos Micháns
Bevat:
Allegro con brio
Adagio lamentoso
Molto vivace e strepitoso
Toelichting:
Program note (Dutch): Als ik een aantal uitgangspunten voor het componeren van Quartetto zou moeten noemen, zou ik waarschijnlijk beginnen met: een herkenbaar thematisch materiaal, en vervolgens een sterke ritmiek, een heldere harmonische en contrapuntische opbouw, het geheel binnen een evenwichtige driedelige structuur. Het thematische materiaal kan in tweeën worden gesplitst: a) de (tweestemmige) motieven die aan het begin van de compositie worden gehoord en die, getransponeerd of op de een of andere wijze veranderd, door het hele werk heen aanwezig zijn; en b) de motieven die min of meer exclusief zijn voor elk deel, d.w.z. dat ze in de resterende twee delen niet of onbewust te vinden zijn. De voor de compositie gebruikte elementen zijn vrij eenvoudig en mijn aandacht was voornamelijk op de doorwerking ervan gericht. Zoals in andere werken van mijn hand (o.a. de vroege klarinet- en strijkkwartetten), berust de eenheid van de compositie op de cyclische werkwijze, de herhaalde 'ostinato-achtige'
motieven, herkenbare harmonieën (octaven worden in dit stuk bijna uitgesloten) en het gebruik van sterke en karakteristieke dynamische, ritmische en motorische patronen. Quartetto is een stuk pure muziek. Dit is misschien het belangrijkste uitgangspunt voor de interpretatie. - CARLOS MICHÁNS