componist
Loevendie noemt zichzelf "een laatkomer als componist". Tot in de jaren 1970 is hij uitsluitend bekend als jazzsaxofonist. Hij krijgt internationale bekendheid met zijn kwartet (mede gevormd door Hans Dulfer, ...
gerelateerde werken
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en piano
Bezetting:
sopr/sopr-m pf
Concerto da Camera : for clarinet in B flat, violoncello and small orchestra / Julius Hijman
Genre:
Orkest
Subgenre:
Klarinet en groot ensemble
Bezetting:
cl-solo 2fl 2ob 2hn 2bsn 1trp timp vc vl vla vc cb
Cors et cordes : pour cor de basset et orchestre de chambre, 1978 / Geert van Keulen
Genre:
Orkest
Subgenre:
Klarinet en groot ensemble
Bezetting:
0200 2000 cemb 12vl 4vla 4vc 2cb bh-solo
Genre:
Orkest
Subgenre:
Klarinet en groot ensemble
Bezetting:
0200 2000 cemb 12vl 4vla 4vc 2cb cl-b-solo
compositie
Scaramuccia : for clarinet and orchestra, 1969 / Theo Loevendie
Toelichting:
Program note (Dutch): Aangezien het compositorisch-technische aspect van een werk voor de meeste luisteraars nauwelijks interessant is, wordt hierop nu niet ingegaan. De luisteraar die gezien mijn jarenlange preoccupatie met de jazz in dit werk bewust toegepaste jazz-invloeden verwacht, zal bedrogen uitkomen. Toch spreekt het vanzelf dat elke (muzikale) ervaring op het werk van een componist invloed uitoefent. Zo klinkt in de korte slagwerk-episode aan het slot misschien toch, achteraf geredeneerd, een verre echo door van het slagwerk-gebruik door jazz-drummers. Evenzo is de toepassing van plungers (een soort dempers) door de koperblazers een uit de jazz-muziek stammend verschijnsel dat sinds enkele jaren door meerdere componisten wordt toegepast. Een ander voorbeeld van onbewuste verwerking van invloeden van buitenaf is misschien het ongeveer anderhalve minuut durende chromatische klankveld in de strijkers, waaruit aan morseseinen verwante ritmische patronen opstijgen. Wellicht het gevolg van de
opleiding tot telegrafist die de componist eens gevolgd heeft? - THEO LOEVENDIE