componist

Laman, Wim

Wim Laman is als componist grotendeels autodidact. Tijdens zijn universiteitsstudie voeren studentenorkesten zijn eerste composities uit. Hierna wordt zijn werk opgemerkt door de professionele muziekwereld. Laman componeert voor o.a. het ...

gerelateerde werken

Oresteia : opera in 3 acts, 1996, Act 1, Agamemnon / libretto after Aeschylos' Oresteia, Wim Laman

Genre: Opera, muziektheater
Subgenre: Opera
Bezetting: sopr sopr-m ten bar bas MK4 2333 2sax 4231 4perc pf(synth) str(12.12.8.8.6.) tape

Thyestes : for baritone and orchestra / Calliope Tsoupaki; on text fragments from Thyestes by Seneca

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en orkest
Bezetting: bar-solo picc 2fl 2ob eh 2cl cl-b 2fg 4h 3trp 3trb tb perc hp pf str

Such a day of sweetness ... : for soprano and orchestra, 1988 / words by W.H. Auden, Jan van Vlijmen

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en orkest
Bezetting: sopr 3353 4431 cel glock mar cymb 2hp 2man str(16.16.12.10.8.)

Kleine ouverture : voor sopraan en orkest, op. 14 / Marius Flothuis

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en orkest
Bezetting: sopr 2233 3331 timp perc cel vibr hp str

 

compositie

Fleurs du mal : 1980/81 / [texte] (Ch. Baudelaire), Wim Laman

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1981
Uitgavenummer: 05959
Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en orkest
Bezetting: sopr-m/alt fl(fl-a) fl(pic) ob ob(eh) 2cl cl-b fg fg(cfg) 2sax 4h 2trp 2trb tb 3perc str(0.10.8.0.) tape vl-solo
Bijzonderheden: Voor mezzosopraan (of alt) en orkest. - Tekst apart afgedrukt. - Tijdsduur: ca. 21'
Tijdsduur: 21'00"
Compositiejaar: 1981
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Overige auteurs:
Baudelaire, Charles (tekstdichter/librettist)
Bevat:
La destruction
La mort des amants
Les bijoux
Toelichting:
Program note (Dutch): Eigenlijk moet elk gedicht voor zichzelf spreken. Dat ik desondanks drie van Baudelaires gedichten van muziek heb voorzien is te danken aan de zeer grote zeggingskracht ervan. Geïnspireerd door zijn sterke vormbeheersing (die echter nergens leidt tot lege, nietszeggende constructies) heb ik in de muziek getracht, de spanning en de intensiteit van Baudelaires poëzie te benadrukken in al hun gradaties tussen heftige bewogenheid en gelaten berusting. Gekozen werd voor een hechte vormgeving, waarbij de logica van de poëzie en de muziek elkaar wederzijds beïnvloeden.
Bepalend voor de muziek was het scheppen van een sterke samenhang - maar dan zonder een voorspelbaar, en daardoor oninteressant verloop. Het geheel vroeg uiteraard om een intuïtieve beheersing van het spanningsverloop, of kort gezegd voor de fijnproevers: een duidelijke afwisseling tussen associatieve en dissociatieve krachtsverhoudingen binnen de muziek. (In de traditionele tonale muziek kent men akkoorden die de toonaard benadrukken (= associatief) en akkoorden die het verlaten ervan vergemakkelijken (= dissociatief); gevolg is een zekere contrastwerking - één van de middelen om muziek "spannend" te maken).
Baudelaire, die zijn leven lang gefascineerd bleef door het bizarre en het vergankelijke van alle schoonheid, heeft in al zijn gedichten de melancholie steeds een belangrijke rol laten vervullen. Daarbij hanteerde hij een uiterst suggestieve, bijna hallucinerende beeldspraak, met name wanneer de liefde met haar alles beheersende kracht het onderwerp vormde: La destruction schetst de demonische kracht van de liefde, die in de gedaante van "de verleidelijkste aller vrouwen" ten slotte toch leidt tot eenzaamheid en een vernietigende kracht blijkt te bezitten. La mort des amants is vol schitterende beeldspraak, die het sterven van twee gelieven schildert. Zij wisselen een laatste blik, hun zielen worden vergeleken met spiegelbeelden, die langzaam vervagen, terwijl de flambouwen doven. Les bijoux is een lofzang op het vrouwelijk schoon in al zijn betoverende facetten, het verleidelijke, dromerige lijkt allerlei fascinerende gedaanten aan te nemen door het wisselende licht, terwijl de
dovende lamp ("résignée à mourir") nog juist een bloedrood schijnsel te voorschijn tovert. (Dit gedicht wordt slechts gedeeltelijk getoonzet en gecombineerd met fragmenten uit La destruction). - WIM LAMAN

Bladmuziek
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Huurpartij(en) Download naar Newzik (B4), 336 pagina's EUR 139,28
Download in PDF (B4), 336 pagina's EUR 167,12
Hardcopy, normal size (B4), 336 pagina's EUR 278,56
Huur
U kunt dit werk huren door een verhuurlicentie af te nemen voor een of meerdere voorstellingen. Als u een licentie afneemt dient u ook 1 exemplaar van de huurpartijen af te nemen (zie hierboven). Voor iedere uitvoering heeft u een verhuurlicentie nodig. Meer informatie over het huren is beschikbaar op de Donemus website. Neem contact op met uitgeverij Donemus indien u nog vragen heeft over het huren van dit werk.
Aantal uitvoeringen
Totale licentiekosten
Live-uitzending
Indien het werk wordt opgenomen voor een live radio- of TV-uitzending of internet-streaming kunt u hier eenvoudig de licentie ontvangen. Onder 'live-uitzending' wordt verstaan een uitzending 1 jaar na de opname van het werk. Voor elke uitzending dient u een licentie af te nemen.
Audio uitzending (radio, internet)
Totale licentie kosten
Video uitzending (TV, streamen)
Totale licentie kosten
CD/DVD opname
Indien u dit werk wilt opnemen op CD of DVD kunt u hier een licentie afnemen. Voor iedere titel dient u een licentie af te nemen.
CD/DVD titels
Totale licentie kosten