componist

Laman, Wim

Wim Laman is als componist grotendeels autodidact. Tijdens zijn universiteitsstudie voeren studentenorkesten zijn eerste composities uit. Hierna wordt zijn werk opgemerkt door de professionele muziekwereld. Laman componeert voor o.a. het ...

gerelateerde werken

Het gevecht : voor bas/bariton, instrumentaal ensemble en tape, 1978, revisie 1993 / muziek: Wim Laman, tekst: Armando

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en groot ensemble; Elektronica en zangstem(men) met of zonder instrument(en)
Bezetting: bas-bar 1020 1110 2perc hp cemb(cel pf) vl vla vc tape

Hymnus 'Frequentenius hodie' : voor bariton, 6 koperblazers en strijkorkest, 1939 / Hendrik Andriessen

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en orkest
Bezetting: bar 0000 0330 str

Cryptogamen : bariton, orkest, 1959, opus 8 / [tekst] (Gerrit Achterberg), Peter Schat

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en orkest
Bezetting: bar 3233 4321 timp 4perc pf(cel) hp str

Trois chants : pour voix et orchestre, (1940-1941) / Luctor Ponse

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en orkest
Bezetting: sopr/sopr-m 2222 3000 timp perc hp pf str

 

compositie

Fleurs du mal : 1980/81 / [texte] (Ch. Baudelaire), Wim Laman

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1981
Uitgavenummer: 05959
Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en orkest
Bezetting: sopr-m/alt fl(fl-a) fl(pic) ob ob(eh) 2cl cl-b fg fg(cfg) 2sax 4h 2trp 2trb tb 3perc str(0.10.8.0.) tape vl-solo
Bijzonderheden: Voor mezzosopraan (of alt) en orkest. - Tekst apart afgedrukt. - Tijdsduur: ca. 21'
Tijdsduur: 21'00"
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Overige auteurs:
Baudelaire, Charles (tekstdichter/librettist)
Bevat:
La destruction
La mort des amants
Les bijoux
Toelichting:
Program note (Dutch): Eigenlijk moet elk gedicht voor zichzelf spreken. Dat ik desondanks drie van Baudelaires gedichten van muziek heb voorzien is te danken aan de zeer grote zeggingskracht ervan. Geïnspireerd door zijn sterke vormbeheersing (die echter nergens leidt tot lege, nietszeggende constructies) heb ik in de muziek getracht, de spanning en de intensiteit van Baudelaires poëzie te benadrukken in al hun gradaties tussen heftige bewogenheid en gelaten berusting. Gekozen werd voor een hechte vormgeving, waarbij de logica van de poëzie en de muziek elkaar wederzijds beïnvloeden.
Bepalend voor de muziek was het scheppen van een sterke samenhang - maar dan zonder een voorspelbaar, en daardoor oninteressant verloop. Het geheel vroeg uiteraard om een intuïtieve beheersing van het spanningsverloop, of kort gezegd voor de fijnproevers: een duidelijke afwisseling tussen associatieve en dissociatieve krachtsverhoudingen binnen de muziek. (In de traditionele tonale muziek kent men akkoorden die de toonaard benadrukken (= associatief) en akkoorden die het verlaten ervan vergemakkelijken (= dissociatief); gevolg is een zekere contrastwerking - één van de middelen om muziek "spannend" te maken).
Baudelaire, die zijn leven lang gefascineerd bleef door het bizarre en het vergankelijke van alle schoonheid, heeft in al zijn gedichten de melancholie steeds een belangrijke rol laten vervullen. Daarbij hanteerde hij een uiterst suggestieve, bijna hallucinerende beeldspraak, met name wanneer de liefde met haar alles beheersende kracht het onderwerp vormde: La destruction schetst de demonische kracht van de liefde, die in de gedaante van "de verleidelijkste aller vrouwen" ten slotte toch leidt tot eenzaamheid en een vernietigende kracht blijkt te bezitten. La mort des amants is vol schitterende beeldspraak, die het sterven van twee gelieven schildert. Zij wisselen een laatste blik, hun zielen worden vergeleken met spiegelbeelden, die langzaam vervagen, terwijl de flambouwen doven. Les bijoux is een lofzang op het vrouwelijk schoon in al zijn betoverende facetten, het verleidelijke, dromerige lijkt allerlei fascinerende gedaanten aan te nemen door het wisselende licht, terwijl de
dovende lamp ("résignée à mourir") nog juist een bloedrood schijnsel te voorschijn tovert. (Dit gedicht wordt slechts gedeeltelijk getoonzet en gecombineerd met fragmenten uit La destruction). - WIM LAMAN

Koop
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Huurpartijen Download (B4), 336 paginas EUR 136,23
Hardcopy, normal size (B4), 336 paginas EUR 238,69
Huur
U kunt dit werk huren door een verhuurlicentie af te nemen voor een of meerdere voorstellingen. Als u een licentie afneemt dient u ook minimaal 1 exemplaar van de huurpartijen af te nemen (zie hierboven). Voor iedere uitvoering heeft u een verhuurlicentie nodig. Meer informatie over het huren is beschikbaar op de Donemus website. Neem contact op met uitgeverij Donemus indien u nog vragen heeft over het huren van dit werk.
Aantal uitvoeringen
Totale licentiekosten
Live-uitzending
Indien het werk wordt opgenomen voor een live radio- of TV-uitzending of internet-streaming kunt u hier eenvoudig de licentie ontvangen. Onder 'live-uitzending' wordt verstaan een uitzending 1 jaar na de opname van het werk. Voor elke uitzending dient u een licentie af te nemen.
Radio of internet uitzendingen
Totale licentie kosten
TV-uitzendingen
Totale licentie kosten
CD/DVD opname
Indien u dit werk wilt opnemen op CD of DVD kunt u hier een licentie afnemen. Voor iedere titel dient u een licentie af te nemen.
CD/DVD titels
Totale licentie kosten