componist

Laman, Wim

Wim Laman is als componist grotendeels autodidact. Tijdens zijn universiteitsstudie voeren studentenorkesten zijn eerste composities uit. Hierna wordt zijn werk opgemerkt door de professionele muziekwereld. Laman componeert voor o.a. het ...

gerelateerde werken

Het gevecht : voor bas/bariton, instrumentaal ensemble en tape, 1978, revisie 1993 / muziek: Wim Laman, tekst: Armando

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en groot ensemble; Elektronica en zangstem(men) met of zonder instrument(en)
Bezetting: bas-bar 1020 1110 2perc hp cemb(cel pf) vl vla vc tape

En sourdine : voor lage stem en orkest, 1910 / orkestratie Hendrik Andriessen, Alphons Diepenbrock

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en orkest
Bezetting: alt/bar 1000 1000 str(6.6.4.4.1.)

De tooverfluit : vijf liederen voor tenor en orkest, 1946, orkestratie 1985 / op tekst van Bertus Aafjes, Hans Henkemans

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en orkest
Bezetting: ten 3333 4331 timp 2perc cel 2hp str

Haiku II : for soprano and orchestra, (1968) / Ton de Leeuw

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en orkest
Bezetting: sopr 3fl fl(pic) 3ob ob(ob-am) 4cl 4fg 4h 4trp 4trb tb 3perc vibr(mar) str(16.14.12.10.8.)

 

compositie

Canto infernale : per soprano e 3 gruppi strumentali, 1978 (revisione 1980) / testo: Dante Alighieri; Eustache Deschamps, musica: Wim Laman

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1979
Uitgavenummer: 06024
Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en orkest
Bezetting: sopr 2032 heck sax-b 4331 2perc str(8.8.8.8.1.)
Bijzonderheden: Italiaanse tekst met Nederlandse vert. en Franse tekst apart afgedrukt. - Opgedragen aan het Residentie Orkest. - Tijdsduur: ca. 20'
Tijdsduur: 20'00"
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Overige auteurs:
Dante Alighieri (tekstdichter/librettist)
Deschamps, Eustache (tekstdichter/librettist)
Toelichting:
Program note (English): Starting point of this work was a pentatonic scale and a transposition of it. A transposition, as I applied the transposition principle in a very unconstrained way in regards to melody. This two-fold starting point - the scale and its transposition a minor second apart - entailed automatically the augmented fourth, the 'diabolus in musica' (of course since it is a Song of Hell).
The choice of the pentatonic scale arose also from a need for harmonic coherence in the structure of the work as a whole, to avoid a complete scattering (and a chaotic impression) of the musical material. Out of the basic scale I developed a series of chords, each of which form the central element of the successive phases.
Underlying this composition are the characteristics of the nine circles of Dante's 'Inferno' . Fantasy or not, it is characteristic by the cruelty of medieval thinking that celestial beatitude should include the spectacle of the sinners' torments in hell. So there is an interlacing of reality and fantasy, also found in Dante's 'Commedia'. Dante's language is so expressive and realistic that it was believed until long after his death that he really had made the journey in the hereafter as he related it. In 'Canto infernale', I emphasized the relation between reality and fantasy by quoting, along with fragments from Dante's fantastic tale, a gloomy poem by Eustache Deschamps. Gloomy, because Deschamps lived in a time when Europe was afflicted by long wars, peasants revolts, plundering hirelings and the pestilence causing millions of deaths, and out of a mystic-religious attitude he developed a cynical-moralistic view.
Is such a mystic-religious attitude still present? Although in respect to religion the edges have been smoothed, human malice has survived, often hidden by a refined system of mystification that has the power to set masses into motion and to transform them into ruthless murderers. Thus hell is man's invention, made actual time and again under the name of Auschwitz, Dresden, Vietnam, torture rooms, etc. - WIM LAMAN

Koop
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Partituur Download (A3), 70 paginas EUR 39,99
Hardcopy, normal size (A3), 70 paginas EUR 70,07
Hardcopy, study size (A4), 70 paginas EUR 50,56
Huurpartijen Download (B4), 202 paginas EUR 85,16
Hardcopy, normal size (B4), 202 paginas EUR 149,21
Huur
U kunt dit werk huren door een verhuurlicentie af te nemen voor een of meerdere voorstellingen. Als u een licentie afneemt dient u ook 1 exemplaar van de huurpartijen af te nemen (zie hierboven). Voor iedere uitvoering heeft u een verhuurlicentie nodig. Meer informatie over het huren is beschikbaar op de Donemus website. Neem contact op met uitgeverij Donemus indien u nog vragen heeft over het huren van dit werk.
Aantal uitvoeringen
Totale licentiekosten
Live-uitzending
Indien het werk wordt opgenomen voor een live radio- of TV-uitzending of internet-streaming kunt u hier eenvoudig de licentie ontvangen. Onder 'live-uitzending' wordt verstaan een uitzending 1 jaar na de opname van het werk. Voor elke uitzending dient u een licentie af te nemen.
Radio of internet uitzendingen
Totale licentie kosten
TV-uitzendingen
Totale licentie kosten
CD/DVD opname
Indien u dit werk wilt opnemen op CD of DVD kunt u hier een licentie afnemen. Voor iedere titel dient u een licentie af te nemen.
CD/DVD titels
Totale licentie kosten