componist

Ketting, Otto

Otto Ketting geldt al vanaf zijn op 22-jarige leeftijd gecomponeerde 'Due canzoni per orchestra' (1957) als een van de meest vooraanstaande componisten van Nederland. Hij is in alle opzichten een ...

gerelateerde werken

24 capriccio's voor viool solo

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Viool
Bezetting: vl

Dramatische ouverture : voor orkest, Amsterdam, juni 1953 / R. Colaço Osorio-Swaab

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 2222 4331 timp 2perc hp str

camera obscura: dark chamber : for chamber orchestra / Edward Top

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: ob trp pf perc str

Symphonie no. 1 : 1917 / Willem Pijper

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 3243 4321 timp 7perc 2hp pf(cel) str

 

compositie

Symphony no. 3 : for orchestra, 1990 / Otto Ketting

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1990
Uitgavenummer: 06049
Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: fl(pic) 2fl 3ob 2cl cl(cl-b) 3fg 4h 4trp 3trb tb timp 4perc hp pf(cel) str
Bijzonderheden: T.g.v. het 30-jarig bestaan van de VARA-matinee. - Tijdsduur: ca. 35'
Tijdsduur: 35'00"
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Bevat:
...
Adagio
...
Toelichting:
Program note (Dutch): Muzikale aanleiding en primaire inspiratie zijn de laatste maten die Maurice Ravel liet noteren: het slotakkoord van zijn orkestlied 'Ronsard à son âme'. In de oorspronkelijke vorm - zang en piano - dateert het weliswaar van 1924, maar in 1935 maakte de componist een orkestversie. Ravel was toen al zo ziek dat hij de instrumentatie aan Manuel Rosenthal moest dicteren. Het slotakkoord met zijn opeenstapeling van kwinten en het voor Ravel onkarakteristieke gebruik van de vibrafoon is het vertrekpunt geworden van deze Symfonie waarbij het Ravel-gegeven strikt als muzikale structuur gebruikt is, niet als impressionistisch sfeerbeeld. Een zich langzaam en tastend ontwikkelende melodie komt een ogenblik tot stilstand - nu klinkt ongeveer één seconde het Ravel-citaat in originele vorm - om daarna vergezeld van een harmonisch gewaad (hobo's en hoorns) het betoog te vervolgen. Deze drie aspecten van één gegeven bepalen het verloop van het gehele werk. Ik ben nogal traditiebewust, d.w.z. ik
kan alleen uit de traditie of tegen de traditie in iets nieuws maken, vandaar dat mijn Symfonie vooral ook over de symfonische vorm gaat. Belangrijk was daarbij het vinden van een 'nieuwe' tonaliteit, een grote lijn waarlangs zich alles afspeelt, een op het gehoor waarneembare logica. Zo staat het eerste deel in A groot - zonder dat dit tonale centrum ooit volledig wordt uitgesproken. Het tweede deel in Des groot en de finale in A en Des tegelijk, culminerend in het slotakkoord dat beide tonaliteiten verenigt. Symfonische vorm ook in polemische zin, daar waar in het Adagio de echo van Mahler weerklinkt. Dezelfde manier van omgaan met het verleden is aan te treffen in de liederencyclus 'The Light of the Sun'. - OTTO KETTING

Koop
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Partituur Download (B4), 178 paginas EUR 81,74
Hardcopy, normal size (B4), 178 paginas EUR 143,22
Hardcopy, study size (A4), 178 paginas EUR 117,55