componist

Marez Oyens, Tera de

Tera de Marez Oyens is de belangrijkste vrouwelijke Nederlandse componist van de twintigste eeuw. Haar oeuvre telt ongeveer tweehonderd werken en reikt van gebruiksvriendelijke muziek voor amateurs tot moderne, stilistisch ...

gerelateerde werken

Symmetrical memories : for violoncello and orchestra, 1988 / Tera de Marez Oyens

Genre: Orkest
Subgenre: Cello en orkest
Bezetting: 2fl fl(pic) 2ob ob(eh) cl cl(cl-b) 2fg 4h 3trp 3trb tb timp 4perc hp str vc-solo

Variaties op een volksmelodie : (De bloempjes gingen slapen), voor piano en orkest / van Hans Osieck

Genre: Orkest
Subgenre: Piano en orkest
Bezetting: 3222 2110 timp perc cel str pf-solo

Concert : voor piano vier-handen en orkest, 1962 / Jan Mul

Genre: Orkest
Subgenre: Piano en orkest
Bezetting: 1001 0000 perc str pf4h-solo

Concert : voor piano en orkest / Gerard Hengeveld

Genre: Orkest
Subgenre: Piano en orkest
Bezetting: 2222 4130 timp perc str pf-solo

 

compositie

Confrontations : concerto for piano and orchestra, 1990 / Tera de Marez Oyens

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1990
Uitgavenummer: 06055
Genre: Orkest
Subgenre: Piano en orkest
Bezetting: 2fl fl(pic) 2ob ob(eh) cl cl(cl-b) 2fg 4h 3trp 3trb tb timp 3-4perc cel hp str pf-solo
Bijzonderheden: In opdracht van het Amsterdams Fonds voor de Kunst. - Opgedragen aan Roland Brautigam. - Tijdsduur: ca. 35'
Tijdsduur: 35'00"
Compositiejaar: 1990
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Bevat:
Garden in New York
White space
Josephstadt
Toelichting:
Program note (Dutch): Het werk heeft drie delen:
1. Garden in New York
2. White Space
3. Josephstadt.
Het eerste deel werd geconcipieerd bij vrienden in New York. Ik zat daar te schrijven aan een tafel in hun grote tuin, waar je haast vergeet midden in New York te zijn.
De titel van het tweede deel slaat op de Japanse sumi-e schildertechniek, die zich vooral ontwikkelde tijdens de Sungdynastie (959-1279). Eén van de meest treffende karakteristieken van deze techniek is de betrekkelijke leegte van het schilderij, die echter een wezenlijk onderdeel is van het geheel. Het is schilderen zonder te schilderen, of wat Zen soms noemt: 'de snarenloze luit bespelen'. Deze techniek gebruikte ik in muzikaal opzicht voor het tweede deel.
De titel van het derde deel slaat op het feit dat ik dit overwegend in Wenen schreef. De langzame inleiding waarmee het eerste deel begint, keert terug in het tweede deel en blijkt uit te lopen op een van de motieven uit het derde deel. Ondanks het feit dat hierdoor een nauwe verbondenheid tussen de drie delen bestaat, is het eventueel mogelijk één enkel deel apart te spelen. - TERA DE MAREZ OYENS

Bladmuziek
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Partituur Download naar Newzik (A3), 155 pagina's EUR 84,38
Download in PDF (A3), 155 pagina's EUR 101,27
Hardcopy, normal size (A3), 155 pagina's EUR 168,78
Hardcopy, study size (A4), 155 pagina's EUR 113,25