componist

Leeuw, Ton de

Ton de Leeuw (16 november 1926, Rotterdam) ontwikkelt zich tot één van de belangrijkste Nederlandse componisten van de 20ste eeuw. Zijn vroege inspiratiebronnen zijn Béla Bártòk en Willem Pijper. Na ...

gerelateerde werken

Car nos vignes sont en fleurs : pour 12 voix mixtes, 1981 / texte: extraits du Cantique des Cantiques, Ton de Leeuw

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor
Bezetting: 3sopr 3alt 3ten 3bas

Matador : for flute/piccolo/alto flute, bass/alto clarinet and piano, 1996 / Barbara Woof

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Houtblazersensemble en toetsinstrument
Bezetting: fl(pic fl-a) cl-b(cl-a) pf

Variaties over "Vier weverkens" : voor fluit, hobo en piano / Hans Osieck

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Houtblazersensemble en toetsinstrument
Bezetting: fl ob(eh) pf

Sonata a tre : (Points of contact III), for flute, alto clarinet (or bass clarinet) and piano, 1990 / Joep Straesser

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Houtblazersensemble en toetsinstrument
Bezetting: fl cl-a/cl-b pf

 

compositie

Trio : for flute (also alto flute and piccolo), bass clarinet (ad lib. also alto clarinet) and piano, 1990 / Ton de Leeuw

Uitgever: Amsterdam: Donemus, 1993
Uitgavenummer: 06099
Genre: Kamermuziek
Subgenre: Houtblazersensemble en toetsinstrument
Bezetting: fl cl-b pf
Bijzonderheden: In opdracht van het Fonds voor de Scheppende Toonkunst. - Opgedragen aan Het Trio. - Cop. 1990. - Tijdsduur: ca. 15'
Tijdsduur: 15'00"
Aantal spelers: 3
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Bevat:
Con moto
Allant
Toelichting:
Program note (Dutch): Het eerste deel van het Trio opent met een duet voor beide blazers, die - ieder op eigen wijze - eenzelfde melodische lijn spelen. Iets later voegt de piano zich bij dit samenspel, waarin dezelfde melodische lijn nog tweemaal op verschillende wijzen tot klinken komt. Dan, na een korte pianosolo, zetten beide blazers in met een nieuw gegeven, nog steeds een nauwe eenheid vormend, maar nu ten opzichte van elkaar licht verschoven. Het is een klankspel van over elkaar vallende motieven in verschillende bewegingsgraden, dat uiteindelijk in een rustige beweging uitebt.
In het tweede en laatste deel manifesteert zich dezelfde tendens om samen als één veelkleurige eenheid op te treden. Maar de ritmische contrasten worden nu groter. Als basis klinkt in de piano een cyclisch gegeven dat eigenlijk het gehele deel beheerst, maar dat steeds weer onderbroken en overspoeld wordt door toenemend snelle buitelingen waaraan alle instrumenten deelnemen, om tenslotte weer in de rustige begincyclus terecht te komen.
In dit deel is het cyclische element direct hoorbaar gemaakt, maar in feite wordt het hele stuk door een cyclische beweging beheerst. Het werkt als het ware als een muzikale ademhaling waaraan alle temporele processen in de muziek zijn onderworpen. Dit is één van de aspecten van de z.g. verwijde modaliteit, die bepalend is geworden voor vrijwel alle werken van de componist sinds 1980. - TON DE LEEUW

Koop
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Partituur Download (B4), 26 paginas EUR 20,12
Hardcopy, normal size (B4), 26 paginas EUR 35,27
Hardcopy, study size (A4), 26 paginas EUR 28,94
Partijen Download (B4), 24 paginas EUR 19,31
Hardcopy, normal size (B4), 24 paginas EUR 33,85