gerelateerde werken
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
ten/ten-c instruments
Day Break : voor gemengd koor a cappella / Piet Kingma; tekst door Henry Wadsworth Longfellow
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor
Bezetting:
GK4
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor
Bezetting:
GK4
Hypnagogia : for vocal ensemble / Adam Lukawski
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Vocaal ensemble (2-12)
Bezetting:
sopr sopr-m ten-c ten bar b
compositie
Cantico del sole : voor driestemmig vocaal ensemble, 1980-1985 / Klaas Govers
Overige auteurs:
Franciscus van Assisi
(Tekstdichter/librettist)
Govers, Klaas
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Deze melodie, met twee begeleidende stemmen, is geschreven daar er van dit Lied van St. Franciscus, eerste spruit der navolging der Provencaalse troubadour-poëzie in het Toscaans, er geen overgeleverd is; en een veel later gemaakte geenszins beantwoordt aan de pracht, de luister, de hoogst oorspronkelijke vinding van de tekst. Echter niet in die zin dat het plechtig of hoogdravend ten gehore zou moeten worden gebracht; de verhevenheid en grootheid toont zich geheel en al in een enthousiasme, in een vrij forse beweging, doch ijl en licht als de wind. Daarin schuilt ook de ernst en waardigheid. Het notenbeeld zou juist een verkeerde, tegenovergestelde indruk wekken, zou men er niet de poging in zien deze beweging zo simpel mogelijk voor te stellen: de hele noot is een hele stap of tel - maar met deze termen is al teveel gezegd, is 't al te zwaar, het is een lichte vlugge pas. De halve noot deelt deze nog in tweeën, opdat men twee lettergrepen in enen kan uitspreken; en drie van deze
bijeengenomen geeft de hele noot met punt, die ook apart voorkomt, juist om deze beweging in drieën als zelfstandigheid aan te duiden, deze noot-met-punt is ook één pas, maar een iets ruimere, 'plechtigere'; de lettergrepen hierop krijgen aldus iets meer nadruk, waarna de gewone hele noten weer lichter, lopender schijnen. De verzen zijn niet van gelijke lengte, het zijn vrije verzen, die des te meer afhangen van ritmische precisie; het ritme is de ruggegraat van het vers, en bindt ze alle, langer en korter, tot een geheel. De hoogste stem, die de hoofdmelodie is, heeft geheel het overwicht, en bepaalt dus de sterke of verdeling der bezetting in een ensemble; de overige stemmen zijn niet zacht, maar klaar en duidelijk, meelevend. Celano vertelt dat Franciscus nog op zijn sterfbed het lied zong met twee zijner medebroeders. - KLAAS GOVERS