gerelateerde werken
Midare : for marimba, (1972) / Ton de Leeuw
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Slagwerk
Bezetting:
mar
Hungarian Rhapsody VI : for piano and orchestra / Franz Liszt; arr. by Robert Groslot
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
pf-solo picc 2fl 2ob 2cl 2bsn 4h 2tpt 2trb trb-b tb timp perc str
Canterbury concerto : for chamber orchestra and piano, 1978 / Joep Straesser
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
2232 2220 3perc str pf-solo
Concert : voor piano en orkest, 1935 / Ernest W. Mulder
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
2222 2200 timp str pf-solo
compositie
Danses sacrées : for piano and chamber orchestra, 1989/90 / Ton de Leeuw
Overige auteurs:
Leeuw, Ton de
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Veel ritmische bewegingen in dit werk doen denken aan dansritmes in verschillende tempi en karakters; langzaam, statig, gaande of snel. Dit is echter meer een suggestie dan een formele werkelijkheid: de compositie is geen danssuite, en de dansen zijn geen echte dansen. Het zijn meer denkbeeldige dansbewegingen op de achtergrond die de klanken van piano en orkest gestalte geven. Dans, beweging en muziek weerspiegelen op menselijk niveau de onophoudelijke stroom van de bewegende materie in ons universum. Ze zijn als het ware een gestileerde weergave daarvan. Als men deze eenheid ervaart, krijgen dans en muziek een sacraal karakter. Vandaar de titel Danses sacrées, voor een werk dat bestaat uit een aantal delen die soms direct, soms via korte cadensen met elkaar zijn verbonden.
De eerste helft van de compositie bestaat uit een aaneenrijging van enige relatief korte delen; de tweede helft heeft een wat langere adem. In de eerste helft geeft de piano meestal de toon aan; het orkest begeleidt. In de tweede helft heeft het orkest een vitaal aandeel in de muzikale vormgeving. Het bepaalt in grote mate de voortdurende ritmische stuwing, terwijl de piano deze in veel gevallen als het ware omspeelt. - TON DE LEEUW