componist
Ton de Leeuw (16 november 1926, Rotterdam) ontwikkelt zich tot één van de belangrijkste Nederlandse componisten van de 20ste eeuw. Zijn vroege inspiratiebronnen zijn Béla Bártòk en Willem Pijper. Na ...
gerelateerde werken
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Samen : voor 2 piano's solo & orkest, 2006 / Ernst Oosterveld
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
2fl 2fl(pic) 3ob eh 3cl cl-b 3fg cfg 2sax-a sax-t sax-br 4h 4trp 3trb trb(trb-b) tb 6perc str 2pf-solo
Process : for piano and orchestra / Svyatoslav Lunyov
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
pf-solo 3fl 2ob eh 2cl cl-b 2fg cfg 4h 3trp 3trb tb timp perc cel hp str
Concerto : voor klavier met orkestbegeleiding / door Willem Andriessen
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
2222 4230 timp str pf-solo
compositie
Danses sacrées : for piano and chamber orchestra, 1989/90 / Ton de Leeuw
Toelichting:
Program note (Dutch): Veel ritmische bewegingen in dit werk doen denken aan dansritmes in verschillende tempi en karakters; langzaam, statig, gaande of snel. Dit is echter meer een suggestie dan een formele werkelijkheid: de compositie is geen danssuite, en de dansen zijn geen echte dansen. Het zijn meer denkbeeldige dansbewegingen op de achtergrond die de klanken van piano en orkest gestalte geven. Dans, beweging en muziek weerspiegelen op menselijk niveau de onophoudelijke stroom van de bewegende materie in ons universum. Ze zijn als het ware een gestileerde weergave daarvan. Als men deze eenheid ervaart, krijgen dans en muziek een sacraal karakter. Vandaar de titel Danses sacrées, voor een werk dat bestaat uit een aantal delen die soms direct, soms via korte cadensen met elkaar zijn verbonden.
De eerste helft van de compositie bestaat uit een aaneenrijging van enige relatief korte delen; de tweede helft heeft een wat langere adem. In de eerste helft geeft de piano meestal de toon aan; het orkest begeleidt. In de tweede helft heeft het orkest een vitaal aandeel in de muzikale vormgeving. Het bepaalt in grote mate de voortdurende ritmische stuwing, terwijl de piano deze in veel gevallen als het ware omspeelt. - TON DE LEEUW