componist

Straesser, Joep

Joep Straesser geldt als een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de generatie die rond 1960 het beeld van de nieuwe muziek in Nederland hielp bepalen. De grote lijn in de ...

gerelateerde werken

Chamberconcerto nr. 2 : symphonic variations on four different minor seconds, for harp and chamber orchestra, 1992/93 / Joep Straesser

Genre: Orkest
Subgenre: Harp en orkest
Bezetting: 2232 2200 timp 2perc str hp-solo

Chant ascendant : (Chants monotones part 4), for soprano (or two alternating sopranos) and ensemble, 1994/1995 / words: Jacques Prévert, adapted by composer, Peter Adriaansz

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en groot ensemble; Vocaal ensemble (2-12) en groot ensemble
Bezetting: sopr/2sopr 1110 0000 2perc man g hp pf/cemb vl vla vc cb

The overwhelming blankness of the ultimate meaninglessness of tragedy : for 2 ensembles, soprano and actor, 1995-1996 / words: Jorge Luis Borges, Octavio Paz, Amnesty International, Edward Top

Genre: Vocaal
Subgenre: Vocaal ensemble (2-12) en groot ensemble
Bezetting: sopr recit 1111 1110 perc vibr hp pf 2vl vla vc cb

L' infinito : for vocal quintet and 17 instruments, 1990 / [words by Giacomo Leopardi], Tristan Keuris

Genre: Vocaal
Subgenre: Vocaal ensemble (2-12) en groot ensemble
Bezetting: sopr sopr-m alt ten bas-bar 2121 1100 2perc hp pf(cel) 2vl vla vc cb

 

compositie

22 pages : for wind orchestra, double basses, percussion, harp, piano, celesta, vibraphone, xylophone, and 3 male voices, 1964/'65 / based on a text by John Cage, Joep Straesser

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1965
Uitgavenummer: 06124
Genre: Vocaal
Subgenre: Vocaal ensemble (2-12) en groot ensemble
Bezetting: ten bar bas 4444 4441 3perc vibr(xyl) hp pf(cel) 8cb
Bijzonderheden: Voor tenor, bariton, bas, 3 fluiten, altfluit, 3 hobo's, althobo, 3 klarinetten, basklarinet, 3 fagotten, contrafagot, 4 hoorns, 4 trompetten, 4 trombones, tuba, 8 contrabassen, celesta (tevens piano), vibrafoon (tevens xylofoon), harp en 3 slagwerkers. - Tekst apart afgedrukt. - Opgedragen aan Ton de Leeuw. - Tijdsduur: 11'
Tijdsduur: 11'00"
Aantal spelers: 3
Status: nog niet gedigitaliseerd (verwachte levertijd 14 dagen)

Overige auteurs:
Cage, John (tekstdichter/librettist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 14-9-1965 - Hilversum, Radio Philharmonisch Orkest o.l.v. Bruno Maderna).
Aanleiding tot het componeren van dit werk was een tekst van John Cage 2 Pages, 122 words on music and dance uit de bundel Silence. Deze tekst wordt hoofdzakelijk gesproken en is geheel opgenomen in de structuur van het werk en dus niet solistisch behandeld. De betekenis der woorden geeft vaak aanleiding tot bepaalde muzikale structuren - zo veroorzaken de woorden points in time and space bijvoorbeeld cluster-achtige samenklanken points die door allerlei verschillende tijdsduren van elkaar worden gescheiden space - terwijl de directe verstaanbaarheid op het tweede plan komt.
Het werk begint met een inleiding (titelmuziek) voorafgegaan en gevolgd door een aantal slagen op een hoge gong. Het eerste grote deel daarna leidt tot een climax, die eindigt met de opsomming van de verschillende menselijke emoties.
Dezelfde hoge gong leidt dan het tweede gedeelte in, dat wederom, maar nu in kortere tijd, naar een climax gevoerd wordt en waarin slechts weinig tekst voorkomt. Drie bekkens brengen nog een coda aan het einde waarvan de drie vocalisten zich vragend tot het publiek wenden met het woord ears. - JOEP STRAESSER

Interesse
Heeft u interesse om dit werk aan te schaffen? Laat ons dit dan vrijblijvend weten zodat we dit werken met voorrang kunnen digitaliseren.
Naam
E-mail