gerelateerde werken
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Hallelujah I : for bass clarinet and large orchestra, Movements 1-4 / Jan Vriend
Genre:
Orkest
Subgenre:
Klarinet en groot ensemble
Bezetting:
2fl(pic) 2fl 2ob eh heck 2cl cl-b 2cl-cb 3fg 2cfg 6h trp-p 3trp3trb trb-b tb 6perc 24vl 10vla 8vc 6cb cl-b-solo
Quatre bras : [for] clarinet [and] 4 quartets / Sytze Smit
Genre:
Orkest
Subgenre:
Klarinet en groot ensemble
Bezetting:
0202 2230 2vl vla vc cb cl-solo
Samen sterk : voor basklarinet en ensemble / Roderik de Man
Genre:
Orkest
Subgenre:
Klarinet en groot ensemble
Bezetting:
2fl(pic) cl 2sax 2h trp 2trb tb perc g g-b pf cl-b-solo
compositie
Signals and echoes : for 11 players and bass clarinet solo, 1982 / Joep Straesser
Overige auteurs:
Straesser, Joep
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 3 oktober 1982 - Harry Sparnaay en Ensemble M o.l.v. David Porcelijn) - Signals and Echoes is opgebouwd uit plusminus tien verschillende muzikale materialen, waarvan de meeste een signaal-achtig karakter hebben. Behalve deze signaal-motieven bevat het stuk nog twee 'melodieën' en een in verschillende gedaantes optredend ostinato. Het stuk is verdeeld in tien secties waarvan de eerste tot en met de vierde sectie het eerste deel vormen; de vijfde tot en met achtste het tweede deel en de negende en tiende het derde deel. In de eerste twee secties wordt al het materiaal geëxposeerd; in de rest van het stuk wordt voortdurend gevarieerd en verwerkt. De basklarinet die als een 'soort' solist optreedt - het stuk is bepaald niet als concert bedoeld! - heeft een speciale rol toebedeeld gekregen; hij fungeert namelijk als een 'aangever', een soort 'trendsetter', die het te behandelen onderwerp aandraagt en aanreikt aan het ensemble. Soms echter is het ensemble hem vóór en holt
hij achter de feiten aan, kortom er is sprake van een zekere vorm van dialektiek tussen solist en ensemble. Voor het gehele werk geldt een zeer speciale manier van behandeling van het muzikale materiaal, uitgezonderd de twee 'melodieën'. Deze speciale behandeling wordt in de titel van het stuk aangegeven door het woord 'echoes'. Elk gegeven dat aan de orde wordt gesteld leidt onmiddellijk tot echo-achtige gevolgen in andere instrumenten en soms zelfs, zoals in sectie 9, waar sprake is van een 'Coda con candenza', in hetzelfde instrument dat zijn eigen echo's speelt. Het is hier ook weer de basklarinet die deze 'nieuwe vondst' introduceert, strijkers met piano en slagwerk nemen deze geste over. De wijze van componeren die ik ten aanzien van dit stuk heb gebezigd is langzamerhand geheel tegengesteld aan de manier waarop ik in composities van vroeger te werk ging. Planning vooraf ontbreekt geheel; het componeerproces blijkt zich te ontwikkelen vanuit een bepaald idee, een gekozen
uitgangspunt zonder dat ik vooraf een vastomlijnd idee heb waar ik uit zal komen. De 'taal' van het stuk vormt zich al werkend, wordt uiteraard gerubriceerd en leidt tot nieuwe consequenties. Voor mijzelf een avontuurlijke en boeiende manier om te werken. Laten we hopen dat Signals and Echoes ook boeiend zal zijn om naar te luisteren! - JOEP STRAESSER