componist

Lier, Bertus van

Bertus van Lier speelt een belangrijke rol in het Nederlandse muziekleven van de 20ste eeuw als componist, dirigent, docent en publicist. Hij componeert binnen een persoonlijk idioom, dat tot uiting ...

gerelateerde werken

Sonatine no. 2 : for piano / Bertus van Lier

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Piano
Bezetting: pf

Neo geo : for solo bassoon and orchestra, 1987 / Chiel Meijering

Genre: Orkest
Subgenre: Fagot en orkest
Bezetting: 2222 2230 str fg-solo

Concertino : voor fagot en orkest, (1968) / Piet Ketting

Genre: Orkest
Subgenre: Fagot en orkest
Bezetting: 3230 3300 timp perc vibr hp str fg-solo

Drinklied : voor dubbelkoor en piano / Joh. Weegenhuise

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor en piano
Bezetting: 2GK4 pf

 

compositie

Concert : voor fagot en orkest, 1950 / Bertus van Lier

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1952
Uitgavenummer: 06288
Genre: Orkest
Subgenre: Fagot en orkest
Bezetting: 4332 3330 timp perc hp str fg-solo
Bijzonderheden: In opdracht van de Gemeente Amsterdam. - Tijdsduur: 16'
Tijdsduur: 16'00"
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Bevat:
Introduzione discordante
Rondo divertente
Concordanza canonica
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 18-2-1956 - Den Haag - Thom de Klerk, Concertgebouworkest o.l.v. Rafael Kubelik). - 1. Introduzione discordante. Dit deel is, zoals de titel zegt, een inleiding; niet dus gericht op verwerking of verwikkeling van thematische gegevens. Wel echter houdt deze inleiding zich bezig met de natuurlijke tegenstelling tussen solo-instrument en orkest, hier gericht als een dialoog tussen één stem en een veelheid. De titel zegt ook, dat deze dialoog een 'discordantie' uitdrukt en meer tegenspraak is dan samenspraak; een onenigheid, die zich dadelijk manifesteert in de aanhef, waar het orkest eigenzinnig en tumultueus in de rede valt van de juist begonnen fagotmelodie. De fagot echter weet haar stem opnieuw naar voren te brengen en het strijkorkest tot begeleiden te brengen. De blazers onderbreken dan wel nogmaals met een eigen betoog de fagotstem, maar tenslotte wordt zelfs ook de koperklank tot meeleven bewogen. Uiteindelijk blijken dan ook de pauken - aanvankelijk de kern van de
orkestrale tegenstand - bereid zich te voegen. - 2. Rondo divertente. Het tweede deel is van aard en van structuur speels. Het is wél gebouwd volgens het klassieke rondo-type, maar is tegelijk ook een 'rondo divertente', waarmee niet alleen is bedoeld dat het een divertissement wil zijn, maar tevens dat er een afleiding, ja bijna een misleiding is bedoeld. De klassieke rondovorm immers ging uit van de gedachte aan het steeds terugkeren van eenzelfde refrein (rondo-thema), afgewisseld door telkens een ander couplet. Hier echter wordt twee keer in plaats van het refrein zelf een tegenmelodie (contrapunt) van dat refrein gebracht; en pas aan het slot van het Rondo klinken deze tegenstemmen met het rondo-thema samen, zo dus uiteindelijk pas een als rondo herkenbaar geheel vormend. Om het naar-de-vorm-luisteren te dienen, zij nog vermeld dat ieder 'refrein' drieledig is: refrein - tussenspel - refrein (canonisch). De geoefende luisteraar zal misschien ook bij een eerste kennismaking kunnen
horen dat in de contrapuntische combinatie aan het slot van dit deel de bas wordt gevormd door de melodieën dercoupletten. - 3. Concordanza canonica. Het derde (langzame) deel, tevens finale, is één lange canon tussen orkest en solofagot. In de orkestpartij zijn achtereenvolgens de strijkers, het hout en het koper aan het woord, zodat de mogelijkheid is gegeven de klank van de fagot te horen tegen en in combinatie met de instrumentale klankgroepen afzonderlijk van het orkest. De canon waaruit dit laatste deel bestaat, bereikt aan het einde weer zijn begin, een canon dus die 'in zijn eigen staart bijt'. In deze Concordanza wordt tenslotte ook de melodie bereikt waarmee het solo-instrument dit fagotconcert begon. Daarmee is de compositie gekomen aan de bevestiging van haar uitgangspunt en doelstelling, en dus aan haar einde. - BERTUS VAN LIER

Koop
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Partituur Download (A4), 96 paginas EUR 39,81
Hardcopy, normal size (A4), 96 paginas EUR 69,75
Solopartij Download (B4), 10 paginas EUR 13,64
Hardcopy, normal size (B4), 10 paginas EUR 23,90
Huurpartijen Download (B4), 163 paginas EUR 75,66
Hardcopy, normal size (B4), 163 paginas EUR 132,56
Huur
U kunt dit werk huren door een verhuurlicentie af te nemen voor een of meerdere voorstellingen. Als u een licentie afneemt dient u ook 1 exemplaar van de huurpartijen af te nemen (zie hierboven). Voor iedere uitvoering heeft u een verhuurlicentie nodig. Meer informatie over het huren is beschikbaar op de Donemus website. Neem contact op met uitgeverij Donemus indien u nog vragen heeft over het huren van dit werk.
Aantal uitvoeringen
Totale licentiekosten
Live-uitzending
Indien het werk wordt opgenomen voor een live radio- of TV-uitzending of internet-streaming kunt u hier eenvoudig de licentie ontvangen. Onder 'live-uitzending' wordt verstaan een uitzending 1 jaar na de opname van het werk. Voor elke uitzending dient u een licentie af te nemen.
Radio of internet uitzendingen
Totale licentie kosten
TV-uitzendingen
Totale licentie kosten
CD/DVD opname
Indien u dit werk wilt opnemen op CD of DVD kunt u hier een licentie afnemen. Voor iedere titel dient u een licentie af te nemen.
CD/DVD titels
Totale licentie kosten