gerelateerde werken

Canzone sull' Infinito (Ciclo dell' Infinito, seconda parte) : per voci ed orchestra / Diderik Wagenaar; testo: Giacomo Leopardi

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor en orkest
Bezetting: GK4 2fl/picc 3fl/fl-a 2ob eh 2cl cl-b cl-cb 4h 3trp 2trb tb-b 2perc cimp 2hp cel pf str

Zerstreutes Hinausschaun : for soprano saxophone, alto saxophone and orchestra / Yip Ho Kwen Austin

Genre: Orkest
Subgenre: Saxofoon en orkest
Bezetting: sax-s-solo sax-a-solo 2fl 2ob 2cl 2fg 2h timp 2perc hp str

Méditation symphonique : pour saxophone soprano et orchestre de chambre, 2000 / Willem Strietman

Genre: Orkest
Subgenre: Saxofoon en orkest
Bezetting: fl ob eh cl fg h trp trb 2perc pf(cel) hp str(8.6.4.4.2.) sax-s solo

Tallahatchie Concerto : for saxophone & chamber orchestra / JacobTV - Jacob Ter Veldhuis

Genre: Orkest
Subgenre: Saxofoon en orkest
Bezetting: pic(fl) fl ob cl cl-b fg cfg trp trb perc str sax-a-solo

 

compositie

Metrum : voor symfonieorkest en obligaat saxofoonkwartet, (1981-1984), (rev. 1986) / Diderik Wagenaar

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1986
Uitgavenummer: 06334
Genre: Orkest
Subgenre: Saxofoon en orkest
Bezetting: 4444 4441 ham.org 2pf str 4sax-solo
Bijzonderheden: In opdracht van het Ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijkwerk voor het Nederlands Saxofoonkwartet. - Opgedragen aan Hein Kien. - Tijdsduur: ca. 18'
Tijdsduur: 18'00"
Compositiejaar: 1984
Status: nog niet gedigitaliseerd (verwachte levertijd 14 dagen)

Overige auteurs:
Wagenaar, Diderik (Componist)
Toelichting:
Metrum heeft geen traditionele concertende functie, maar is een steeds aanwezige groep in het orkest die aldoor met andere groepen wordt gecombineerd: met de vier hoorns, de vier fagotten, de twee piano's enz. De titel Metrum verwijst niet alleen naar het verschijnsel 'versvoet' maar ook naar 'maat.' De gebruikte driekwartsmaat vormt de basis voor de belangrijkste ritmische verhouding: drie staat tot vier. De op deze verhouding gebaseerde ritmische tegenstellingen manifesteren zich de ene keer in symmetrische, versvoet-achtige figuren, een andere keer in a-symmetrische. Soms verschijnen de contrasten achter elkaar (homfoon), soms tegelijkertijd (polyfoon). Snelle melodieën zijn de ene keer op te vatten als gebroken akkoorden - er is een trage harmonische ritmiek -, een andere keer heeft iedere zestiende noot een ander akkoord - er is een snelle harmonische ritmiek (een snelle melodie kan dus ook een adagio-karakter hebben). Het stuk is eendelig. Verschillende gradaties van ritmische en/of harmonische ingewikkeldheid wisselen elkaar onregelmatig af. In de loop van het stuk nemen de contrasten geleidelijk toe: eenvoudige dingen worden eenvoudiger, ingewikkelde dingen worden ingewikkelder. - DIDERIK WAGENAAR

Interesse
Heeft u interesse om dit werk aan te schaffen? Laat ons dit dan vrijblijvend weten zodat we dit werken met voorrang kunnen digitaliseren.
Naam
E-mail