gerelateerde werken
Stadium : for two pianos, 1981 / Diderik Wagenaar
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
2pf
Kientzyphonie (Symphony N° 4) : for saxophone(s) and large harmonic orchestra / Luc Brewaeys
Genre:
Orkest
Subgenre:
Saxofoon en orkest
Bezetting:
sax-solo 2picc 4fl(picc) 2ob eh 2fg 19cl 2cl-b 2sax-s 2sax-a 2sax-t 2sax-bar sax-bass 4h 3tpt 3trb 2bar/euph tb-b tb-cb 2db timp str
Genre:
Orkest
Subgenre:
Saxofoon en orkest
Bezetting:
4242 2sax-t 2042 5perc str(24.10.10.8.) sax-a-solo
Saxophone Concerto Nº 1 : for alto saxophone and symphony orchestra / Hanna Kulenty
Genre:
Orkest
Subgenre:
Saxofoon en orkest
Bezetting:
3fl 3ob 3cl 3fg 3fg-c 4h 3trp 3trb tb 3perc hp pf str
compositie
Metrum : voor symfonieorkest en obligaat saxofoonkwartet, (1981-1984), (rev. 1986) / Diderik Wagenaar
Overige auteurs:
Wagenaar, Diderik
(Componist)
Toelichting:
Metrum heeft geen traditionele concertende functie, maar is een steeds aanwezige groep in het orkest die aldoor met andere groepen wordt gecombineerd: met de vier hoorns, de vier fagotten, de twee piano's enz. De titel Metrum verwijst niet alleen naar het verschijnsel 'versvoet' maar ook naar 'maat.' De gebruikte driekwartsmaat vormt de basis voor de belangrijkste ritmische verhouding: drie staat tot vier. De op deze verhouding gebaseerde ritmische tegenstellingen manifesteren zich de ene keer in symmetrische, versvoet-achtige figuren, een andere keer in a-symmetrische. Soms verschijnen de contrasten achter elkaar (homfoon), soms tegelijkertijd (polyfoon). Snelle melodieën zijn de ene keer op te vatten als gebroken akkoorden - er is een trage harmonische ritmiek -, een andere keer heeft iedere zestiende noot een ander akkoord - er is een snelle harmonische ritmiek (een snelle melodie kan dus ook een adagio-karakter hebben). Het stuk is eendelig. Verschillende gradaties van ritmische en/of harmonische ingewikkeldheid wisselen elkaar onregelmatig af. In de loop van het stuk nemen de contrasten geleidelijk toe: eenvoudige dingen worden eenvoudiger, ingewikkelde dingen worden ingewikkelder. - DIDERIK WAGENAAR