gerelateerde werken

Liederen : (Canzonas), for metal wind instruments, 2 pianos and double-bass, 1976, (revision 1978) / Diderik Wagenaar

Genre: Orkest
Subgenre: Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting: 0000 4sax 4331 2pf cb

Méditation symphonique : pour saxophone soprano et orchestre de chambre, 2000 / Willem Strietman

Genre: Orkest
Subgenre: Saxofoon en orkest
Bezetting: fl ob eh cl fg h trp trb 2perc pf(cel) hp str(8.6.4.4.2.) sax-s solo

Tournee : for alto saxophone and orchestra, 1986 / Kees Schoonenbeek

Genre: Orkest
Subgenre: Saxofoon en orkest
Bezetting: 2232 3431 timp 3-4perc str sax-a-solo

Concerto for saxophone and orchestra : 1982 / Misha Mengelberg

Genre: Orkest
Subgenre: Saxofoon en orkest
Bezetting: 3332 2221 2perc str sax-a-solo

 

compositie

Metrum : voor symfonieorkest en obligaat saxofoonkwartet, (1981-1984), (rev. 1986) / Diderik Wagenaar

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1986
Uitgavenummer: 06334
Genre: Orkest
Subgenre: Saxofoon en orkest
Bezetting: 4444 4441 ham.org 2pf str 4sax-solo
Bijzonderheden: In opdracht van het Ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijkwerk voor het Nederlands Saxofoonkwartet. - Opgedragen aan Hein Kien. - Tijdsduur: ca. 18'
Tijdsduur: 18'00"
Compositiejaar: 1984
Status: nog niet gedigitaliseerd (verwachte levertijd 14 dagen)

Overige auteurs:
Wagenaar, Diderik (Componist)
Toelichting:
Metrum heeft geen traditionele concertende functie, maar is een steeds aanwezige groep in het orkest die aldoor met andere groepen wordt gecombineerd: met de vier hoorns, de vier fagotten, de twee piano's enz. De titel Metrum verwijst niet alleen naar het verschijnsel 'versvoet' maar ook naar 'maat.' De gebruikte driekwartsmaat vormt de basis voor de belangrijkste ritmische verhouding: drie staat tot vier. De op deze verhouding gebaseerde ritmische tegenstellingen manifesteren zich de ene keer in symmetrische, versvoet-achtige figuren, een andere keer in a-symmetrische. Soms verschijnen de contrasten achter elkaar (homfoon), soms tegelijkertijd (polyfoon). Snelle melodieën zijn de ene keer op te vatten als gebroken akkoorden - er is een trage harmonische ritmiek -, een andere keer heeft iedere zestiende noot een ander akkoord - er is een snelle harmonische ritmiek (een snelle melodie kan dus ook een adagio-karakter hebben). Het stuk is eendelig. Verschillende gradaties van ritmische en/of harmonische ingewikkeldheid wisselen elkaar onregelmatig af. In de loop van het stuk nemen de contrasten geleidelijk toe: eenvoudige dingen worden eenvoudiger, ingewikkelde dingen worden ingewikkelder. - DIDERIK WAGENAAR

Interesse
Heeft u interesse om dit werk aan te schaffen? Laat ons dit dan vrijblijvend weten zodat we dit werken met voorrang kunnen digitaliseren.
Naam
E-mail