gerelateerde werken
Forbidden Music Regained : Volume 4
Genre:
Onbekend
Concert Rhapsody : for violin and symphony orchestra / Kris Oelbrandt
Genre:
Orkest
Subgenre:
Viool en orkest
Bezetting:
vl-solo picc 2fl 2ob 2cl 2fg 2h trp trb timp 2perc hp str
Concerto : per violino e orchestra, 1938-1939 / Willem Pijper
Genre:
Orkest
Subgenre:
Viool en orkest
Bezetting:
2233 4330 hp str vl-solo
Vioolconcert : 1984 / Tristan Keuris
Genre:
Orkest
Subgenre:
Viool en orkest
Bezetting:
2232 4221 timp 2perc cel hp str vl-solo
compositie
Concert : voor twee violen en orkest, op. 40 / Géza Frid
Overige auteurs:
Frid, Géza
(Componist)
Bevat:
Introduzione (decisamente)-Andantino pastorale
Introduzione (liberamente-quasi marcia)-Allegro molto
Toelichting:
Program note (Dutch): De ontwikkelingslijn van een compositorisch oeuvre heeft over het algemeen geen regelmatig verloop. Op een periode van grote voortstuwing volgt meestal een moment van stilstand, dat dikwijls wordt benut om het voorafgaande samen te vatten of zelfs om op vroegere tijdperken terug te grijpen. Het componeren van het Concert voor twee violen en orkest viel op een tijdstip, waarop ik een zeker rustpunt in mijn ontwikkeling had gevonden. Ik laat hier alle zware en experimentele idiomen vallen en streef bewust naar vereenvoudiging op melodisch en harmonisch gebied - om in mijn hieropvolgende werken weer de meer vooruitstrevende schrijfwijze te hervatten, hetgeen reeds is geschied. Het Concert is een waar speelstuk, dat een spontaan-virtuoos samengaan van de twee solisten met het orkest beoogt en dat voor degenen, die van 'moderne muziek' ijle klanken, gecompliceerde melodieën en verrassende harmonische vondsten verwachten, een teleurstelling zal blijken. Het Concert heeft zijn ontstaan
aan de Hongaars-Amerikaanse dirigent Antal Doráti te danken, die, enkele jaren geleden, gefrappeerd door de zeldzame eenheid van opvatting en speelwijze van Herman Krebbers en Theo Olof, zijn verwondering uitsprak over het feit dat er nog geen enkele Nederlandse componist de kans had benut, om een concert voor dit unieke duo te schrijven. Sinds J.S. Bachs Dubbelconcert heeft bijna niemand zich aan deze moeilijke opgave gewaagd. Mijn Concert dat opgedragen is aan Krebbers en Olof beleefde eind 1952 in Den Haag zijn première, waarna het door vrijwel alle Nederlandse orkesten op het repertoire werd genomen, steeds met dit tweetal als solisten. Ook enkele buitenlandse radiostations (Brussel en Stockholm) namen het op hun programma. In dit dubbelconcert komt merkwaardiger wijze bijna alles dubbel voor: er zijn 2 solisten en er zijn ook 2 delen, aan elk waarvan een introductie voorafgaat. Beide delen bevatten elk 2 even belangrijke thema's en elk deel wordt door een coda afgesloten, waarin
de 2 thema's met elkaar worden gecombineerd.Het eerste deel (Andantino pastorale) is in hoofdvorm geschreven en laat weemoedige cantilenes horen; een groot contrast hiermee vormt het tweede deel (Allegro molto), dat Roemeense en Hongaarse folkloristische elementen - jeugdherinneringen uit Maramures, mijn geboortestreek - bevat en die samen met de (op zichzelf onbelangrijke) citaat-episode als een rhapsodisch 'avontuur naar het verleden' kan worden beschouwd. - GEZA FRID (1956)