gerelateerde werken
Syntopoi : concerto for violoncello and chamber orchestra, 2004 / Wim Laman
Genre:
Orkest
Subgenre:
Cello en orkest
Bezetting:
pic fl ob eh cl cl-b fg cfg 2h 2trp trb perc str(8.6.5.4.2.) vc-solo
Violin concerto no. 1 : for violin and 15 instruments, 1990, revision 1998 / Micha Hamel
Genre:
Orkest
Subgenre:
Viool en groot ensemble
Bezetting:
4rec-a 0300 0000 port 5vl 2vla vl-solo
Cuddly animals : for violin and ensemble (violin concerto no. 1) / Marijn Simons
Genre:
Orkest
Subgenre:
Viool en groot ensemble
Bezetting:
2fl(pic) 2ob 2cl cl-b fg fg(cfg) 2h 2perc cb vl-solo
St. Francis Preaches to the Birds : Chamber concerto for violin and chamber ensemble / Lewis Nielson
Genre:
Orkest
Subgenre:
Viool en groot ensemble
Bezetting:
vn-solo fl ob cl fg 2perc hp 2vn 2vla 2vc db
compositie
Syntagma : concerto for violin and small orchestra, 1989-1991 / Wim Laman
Overige auteurs:
Bach, Johann Sebastian
(Op een thema van)
Laman, Wim
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 25-4-1991 - Concertgebouw, Amsterdam - Isabelle van Keulen met het Kon. Concertgebouworkest o.l.v. Riccardo Chailly). Syntagma heeft twee uitgangspunten: enerzijds de principes van tegenstelling en samenspel tussen solo-instrument en ensemble en anderzijds het begrip 'samenvoeging' (Grieks: syntagma); beide uitgangspunten beheersen al zo'n vier eeuwen het 'concerto' als compositievorm (...), Het muzikale materiaal ontstond op basis van enkele maten uit een minder bekend werk van J.S. Bach. Eén element hieruit wordt in het langzame deel van Syntagma uitvergroot tot een ostinato-motief in de strijkersgroep, dat de compositie geruime tijd domineert. Hiermee werden toonladders (modi) samengesteld van respectievelijk 6, 8 en 12 tonen - elk met hun eigen harmonische en melodische karakteristieken. Deze modi vormden met elkaar de sturingsprincipes die een wisselwerking tussen solist en ensemble tot stand brengen d.m.v. samenvoeging. In de compositie worden verschillende
muzieken gebruikt, die in de allereerste maten gepresenteerd worden - als een soort explosie in slow-motion. Gaandeweg worden deze muzieken opgesplitst in elementen, die op uiteenlopende manieren met elkaar samengevoegd of tegenover elkaar gesteld worden. Zo ontstond een opbouw, die afwisselend sterk gelaagd (heterogeen, complex) is, of rechtlijnig en homogeen. Uiteraard vervult de soloviool daarbij de hoofdrol - zij het niet als exponent van het traditionele virtuozendom. Maar tegelijkertijd kan ook het ensemble als geheel, of de afzonderlijke groepen daaruit, als solist optreden. - WIM LAMAN