gerelateerde werken
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Om het eeuwige : zang en piano, op. 47 / [tekst] (P.N. van Eyck), Hans Schouwman
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en piano
Bezetting:
alt pf
L' amour s'effeuille ... : voor sopraan met pianobegeleiding / [tekst] (Emile Polak), Henri Zagwijn
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en piano
Bezetting:
sopr pf
Vorfrühling : mezzo sopraan, piano, opus 15, 1943 / Marius Flothuis
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en piano
Bezetting:
sopr-m pf
compositie
Zynische Lieder : für Bariton und Klavier, 1991 / Text: Erich Fried, Joep Straesser
Overige auteurs:
Fried, Erich
(Tekstdichter/librettist)
Straesser, Joep
(Componist)
Bevat:
Gezieltes Spielzeug
Unbekümmerte Künstlernatur
Erste Hilfe
Fragen eines engagierten Dichters
Die Fragen und die Antworten
Schwächer
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 13 november 1991 - Theater Pepijn Den Haag - Charles van Tassel en Marien van Nieukerken).
Zynische Lieder op teksten van de in de late jaren '80 overleden Duitse dichter Erich Fried is geschreven voor Charles van Tassel en Marien van Nieukerken met steun van het Fonds voor de Scheppende Toonkunst.
De titel geeft al aan dat het hier gaat om een werk dat nu eens terecht gerubriceerd zou kunnen worden onder de bij bepaalde instanties vaak ten onrechte gehanteerde term 'ernstige muziek'. De cyclus bestaat uit zes liederen, waarbij het eerste, derde en vijfde blijk geven van een schrijnende en sombere cynische atmosfeer en het tweede, vierde en zesde van enigszins wrange humor. Muzikaal en tekstueel hoogtepunt van de cyclus vormt het vijfde lied dat gecomponeerd is als een passacaglia op de uit de barok bekende zogenaamde 'Lamentobas' over een chromatisch opgevulde dalende kwart. De tekst behandelt het verloren gaan van een aantal, voor een menswaardig bestaan, essentiële waarden als vrijheid, democratie, hoop en gerechtigheid. Tot slot constateert de dichter zelfs het geheel uitblijven van zowel de vragen als de antwoorden.
Hoewel ik er tot nu toe bij toelichtingen op mijn werk altijd voor gewaakt heb directe verbanden met belangrijke gebeurtenissen in de ons omringende wereld, zo die al aanwijsbaar waren, te vermijden, afgezien van een enkel 'In memoriam', sta ik mijzelf dit maal bij uitzondering toe te vermelden dat deze cyclus is gecomponeerd tijdens en net na de Golfoorlog en daarom, vooral m.b.t. de liederen 1, 3 en 5, maar eigenlijk ook in zijn totaliteit, een persoonlijke reflectie behelst op die schokkende periode. - JOEP STRAESSER