componist
Ton de Leeuw (16 november 1926, Rotterdam) ontwikkelt zich tot één van de belangrijkste Nederlandse componisten van de 20ste eeuw. Zijn vroege inspiratiebronnen zijn Béla Bártòk en Willem Pijper. Na ...
gerelateerde werken
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Genre:
Opera, muziektheater
Subgenre:
Muziektheater
Bezetting:
bar GK4 3222 4331 perc hp pf-solo str
Genre:
Opera, muziektheater
Subgenre:
Muziektheater
Bezetting:
GK zang vla org
Dewdrop : a musical comedy, 1980 / Bernard van den Boogaard
Genre:
Opera, muziektheater
Subgenre:
Muziektheater
Bezetting:
sopr alt 2ten 2bas 2actors fl trp (perc ad lib.) 2pf vl cb 6dancers
compositie
Litany of our time : television play / by Ton de Leeuw
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 24-1-1971 - NOS-televisie - Willem Vermeer, Kumiko Miyajiama, Joke Muller, Wim Essed, Willie Goudswaard, Guido Stordiau, Joan Carrell, Frans Muller, Gerard de Vos, Piet van der Meulen o.l.v. Jan Vriend). Als televisiespel werd het uitgezonden in 1970, in de beeldregie van Rob Touber. De muziek heeft in het totaal zo'n zelfstandige rol, dat het werk ook zonder beeld kan worden beluisterd. De compositie, een van de weinige autobiografisch getinte werken van de componist, bestaat uit een reeks van acht tableaux die zich in karakter van elkaar onderscheiden. De teksten zijn voor het merendeel ontleend aan The Times, Late London Edition van 4 november 1969, een krant die de componist, wachtende op een Londens vliegveld, in handen kwam. Deze aanleiding bepaalt ook de achtergrond van het werk. Op het vliegveld, knooppunt van communicatie, leven de mensen als wezen loze schimmen langs elkaar heen. De berichten uit de krant, als bron van informatie uit de buitenwereld, glijden
langs ons af en bereiken veelal nauwelijks ons bewustzijn. Dit heeft ook de vormgeving van het stuk bepaald. Als door een mist komen de beelden tot ons, de teksten blijven dikwijls onverstaanbaar, de muziek reflecteert het isolement van de mens van onze tijd en het geprevel van zijn litanie. Het gaat hier dus niet om een sociale kritiek. 'Litany of our Time' registreert niet zozeer de gebeurtenissen alswel de wijze waarop deze tot ons bewustzijn doordringen en onze onmacht om op nauwere wijze tot de buitenwereld en de medemens in relatie te staan. De musici vormen geen geluidsachtergrond, maar zijn op hun eigen wijze intensief in het spel betrokken. - TON DE LEEUW