componist

Straesser, Joep

Joep Straesser geldt als een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de generatie die rond 1960 het beeld van de nieuwe muziek in Nederland hielp bepalen. De grote lijn in de ...

gerelateerde werken

Tien vocale minuten : voor mezzosopraan en bas / [red. Michael Nieuwenhuizen]

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem solo; Vocaal ensemble (2-12)
Bezetting: sopr-m bas ; sopr-m ; bar ; bas

Ogme : 1977-1978 / Bernard van den Boogaard muziek, Jean-Pierre Plooij tekst

Genre: Opera, muziektheater
Subgenre: Muziektheater
Bezetting: 6soloists fg sax perc el.g(g-b) pf(cemb) el.org vl vc electronics

Litany of our time : television play / by Ton de Leeuw

Genre: Opera, muziektheater
Subgenre: Muziektheater
Bezetting: sopr MK3 fl 2perc hp pf cb tape electronics

Sextet : fragment voor 3 toneelspelers en 3 musici, (1961) / Peter Schat

Genre: Opera, muziektheater
Subgenre: Muziektheater
Bezetting: 3actors fl pf vl

 

compositie

Über Erich M. : ein komi-tragisches Singspiel, (1985/86) / von Joep Straesser

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1986
Uitgavenummer: 07202
Genre: Opera, muziektheater
Subgenre: Muziektheater
Bezetting: sopr-m 2ten bar GK4 2121 2110 2perc pf str
Bijzonderheden: Voor soli MzsTTBr, koor SATB en orkest. - Duitse teksten van Erich Mühsam en Nederlandse tekst van Joep Straesser en Stanny Straesser-Verster. - Het tekstboek bevat een voorw. van de componist. - Tijdsduur: ca. 65'
Tijdsduur: 65'00"
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Overige auteurs:
Muhsam, Erich (tekstdichter/librettist)
Straesser, Joep (tekstdichter/librettist)
Straesser-Verster, Stanny (tekstdichter/librettist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 6 november 1987 - Koninklijk Conservatorium Den Haag - Radio Kamer Koor en Orkest o.l.v. David Porcelijn).
Über Erich M. is een mengvorm tussen een cantate en een opera en bestaat uit een Proloog (cantate), eerste acte, onderverdeeld in drie scènes, (opera) Entre-acte, (cantate) tweede acte onderverdeeld in twee scènes en een Epiloog (opera en cantate).
De centrale figuur in het stuk is de Duits-joodse dichter/schrijver Erich Mühsam (1978-1934), een man met een groot politiek-maatschappelijk engagement van een links-anarchistisch karakter, Duitse dichter bij uitstek van de eerste wereldoorlog (Brennende Erde, die Verse eines Kämpfers) en schrijver van satires op het Duitse burgerdom (de bundel Die Psychologie der Erbtante), mede-oprichter van de mislukte Bayerische Räterepublik in 1918, met als gevolg 7 jaar gevangenschap, wederom opgepakt door de nazi's in 1933 en door hen vermoord in het kamp 'Oraniënburg' in 1934. De compositie is gebaseerd op - enerzijds - zijn oorlogsgedichten (cantate) en anderzijds op een van de verhaaltjes uit 'Die Psychologie...' (sociale satire), dat nader werd ingevuld en uitgewerkt. Voor meer informatie over teksten en libretto verwijs ik naar het door Donemus uitgegeven tekstboekje.
De twee niveaus die in het werk aanwezig zijn - de cantate over Mühsam en zijn stellingname tegen oorlog - en de opera over een persiflage van tragi-komische aard op het gegeven 'erfenis', vinden hun weerslag in de hantering van het muzikale materiaal en de inrichting van het toneel.
De Proloog is geschreven in de beweeglijke en bewogen vrij-atonale stijl die de componist sinds het werk Signals and Echoes hanteert en die vrij complex en zeer polyfoon van aard is. De muziek van de opera is eenvoudiger en homofoner van opzet en bezit een extraverter karakter. In de Epiloog vloeien deze beide schrijfwijzen ineen, zoals ook het slot van het libretto uitloopt in een literaire slotbeschouwing die zowel terugslaat op hetgeen er in de opera gebeurd is, als wel op het leven van Mühsam zelf (Proloog). Desondanks kenmerkt het muzikale materiaal van het gehele werk zich door een sterke eenheid door middel van het gebruik van aan elkaar verwante motieven. Centraal staat het 'Mühsammotief' uit de Proloog.
Daarvan afgeleid zijn het 'Tante Ludovicamotief' - een romantisch quasi-Mahleriaans cliché - en het energieke 'Neef Ottomotief'. Het verbindende interval hierbij is de kleine secunde.De toneelinrichting laat eveneens twee niveaus zien. Op de begane grond ziet men de ruime kamer van tante, waarin zich het grootste gedeelte van de opera afspeelt. De kamer heeft een deur naar een pleintje met enkele zetstukken zoals lantaarns en bomen. Over dit alles heen welft zich een loopbrug waarop het koor zich bevindt, dat een belangrijke rol speelt in de Proloog en de Epiloog en dat de gehele Entre-acte eveneens voor zijn rekening neemt.
Een trap verbindt beide niveaus. Hierop bevindt zich de verteller die als verbindende figuur tussen cantate en opera functioneert, situaties inleidt en aan het einde van het werk afdaalt en zich bij Neef Otto aansluit, die inmiddels in de gevangenis is terecht gekomen. Zo vloeien in de Epiloog cantate en opera samen, zoals het lot van Neef Otto vervloeit met dat van de vele jaren in gevangenissen verkeerd hebbende Erich Mühsam. - JOEP STRAESSER

Koop
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Koorpartij Download (A4), 42 paginas EUR 10,91
Hardcopy, normal size (A4), 42 paginas EUR 19,13
Grootrecht Dit product is wel leverbaar, maar niet in de webschop verkrijgbaar. Neem contact op met Donemus indien u geïnteresseerd bent.