componist
Géza Frid is een gematigd modern componist en heeft in zijn schrijfwijze een markant gevoel voor ritme en melodische fantasie, die geworteld is in de muziekfolklore van zijn geboorteland Hongarije.
gerelateerde werken
Forbidden Music Regained : Volume 2
Genre:
Onbekend
Die nächtliche Heerschau : op. 23, 1922, m.s. van 1943 / ballade van Carl Loewe, ork. Willem Pijper
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en orkest
Bezetting:
bar 2223 4230 timp 3perc str
De zieke buur : voor alt en orkest / op tekst van François Pauwels, Jeanne Beyerman-Walraven
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en orkest
Bezetting:
alt 4334 4331 timp 3perc cel 2hp str
La bonne chanson : for voice and orchestra, 2001 / text: Paul Verlaine, Maarten van Norden
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en orkest
Bezetting:
sopr-m 2130 sax-b 1431 drums perc g-b cemb pf str
compositie
Drie romances : voor sopraan en orkest, op. 41a / [tekst] (H. Heine), Géza Frid
Overige auteurs:
Frid, Géza
(arrangeur)
Heine, Heinrich
(tekstdichter/librettist)
Bevat:
Die Beschwörung
Ein Weib
Frühlingsfeier
Toelichting:
Program note (Dutch): De Drie Romances, oorspronkelijk voor sopraan en piano, zijn in het jaar 1952 ontstaan en aan de zangeres Erna Spoorenberg opgedragen, met wie de componist een concerterend duo vormt, en die de liederen dadelijk op haar repertoire nam. Van verschillende kanten werd het verlangen naar een orkestratie - trouwens de muziek zelf vroeg ernaar - kenbaar gemaakt, aan welk verlangen de componist gaarne heeft voldaan. De instrumentatie van het werk werd in 1955 voltooid.
Heines cynisch-wrange gedichten hebben, in tegenstelling tot zijn lyrische, bij de componisten van zijn eigen tijd weinig weerklank gevonden. Het in toon zetten van deze niet-lyrische teksten ligt onze hedendaagse scheppende toonkunst misschien beter, waarbij de componist echter weinig 'moderne' middelen mag aanwenden en zelfs enigszins naar de romantiek terug moet buigen. - GEZA FRID