gerelateerde werken
L'indifférent : pour quatuor à cordes / Hendrik Andriessen
	
			Genre: 
		
		Kamermuziek
	
			Subgenre: 
		
		Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
	
			Bezetting: 
		
		2vl vla vc
	
Allegro : voor orgel en orkest / Louis Toebosch
	
			Genre: 
		
		Orkest
	
			Subgenre: 
		
		Orgel en orkest
	
			Bezetting: 
		
		0000 4331 timp str org-solo
	
Concerto : for organ and orchestra / Robert Groslot
	
			Genre: 
		
		Orkest
	
			Subgenre: 
		
		Orgel en orkest
	
			Bezetting: 
		
		3(3rd+picc) 2(2nd+corA) 2(2nd+bcl) 2(2nd+dbn) / 2 2(1st +ptrpt) 3(3rd=btbn) 1 / perc (3 or more players) / hp / strings 
Percussion specs: Timp / Vibra / Marim / Tam-tam (large) / Susp. Cymbal (large) / 5 TomToms
	
Muziek no. 2 : voor orgel en orkest / Jan van Dijk
	
			Genre: 
		
		Orkest
	
			Subgenre: 
		
		Orgel en orkest
	
			Bezetting: 
		
		2221 2100 str org-solo
	
compositie
				Concerto : per organo e orchestra, 1950 / Hendrik Andriessen
			
					
										Overige auteurs:
									
									
									Andriessen, Hendrik
									(Componist)
								
							
							Bevat:
						
						
						Introductie en Passacaglia
						Toccata
						
							Toelichting:
						
						
						Program note (Dutch): (Première: 1-11-1950 - Concertgebouw, Amsterdam - Hendrik Andriessen met het Concertgebouworkest o.l.v. Pierre Monteux). Het 'Concerto per Organo' is een beknopt werk in twee delen, die slechts door één maat generale pauze gescheiden zijn. Het eerste deel is een Passacaglia welke door een Inleiding wordt voorafgegaan. Aan het einde der eerste solopassage van het orgel exposeert het strijkorkest unisono het thema der Passacaglia en daarop volgen contrapunctische en harmonische bewerkingen. Na enkele variaties klinkt een afwisselingsmotief dat op verschillende plaatsen in het werk gevarieerd terugkomt. Hoewel de obstinate melodie meestal in de baspartijen optreedt, wordt het af en toe toch in midden- en bovenstemmen aangewend. Een herhaling van de beginmaten van het stuk betekent het einde der Passacaglia en kondigt het begin van het tweede deel aan. Dit tweede deel is een Toccata. Het orgel zet de nieuwe beweging in, en de luchtige opzet van dit stuk is eveneens uit het phrygische
tetrachord der Passacaglia ontstaan. Uit de eerste staccato-tegenstem in de bas van het orkest ontwikkelt zich een nieuwe scherzo-melodie, welke soms afwisselend, soms ensemble door orgel en orkest wordt gespeeld. Als eindelijk het orgel de korte cadens heeft laten klinken, verenigen zich orgel en orkest in de muziek der beginmaten en daarmee wordt het werk besloten. - HENDRIK ANDRIESSEN