componist
“I am a Dutch composer born, raised and educated in Argentina”, is Carlos Micháns’ favourite answer when asked about his nationality. Born in Buenos Aires in 1950 into a family ...
gerelateerde werken
Music for harp and clarinet : 1985 / Carlos Micháns
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-11 spelers)
Bezetting:
cl hp
und eine Springflut... : for string ensemble / Klas Torstensson
Genre:
Orkest
Subgenre:
Strijkorkest
Bezetting:
str
Perpetual movement : for 13 solo-strings and tape, 1979 / Jurriaan Andriessen
Genre:
Orkest
Subgenre:
Andere combinaties van strijkinstrumenten; Strijkorkest
Bezetting:
8vl 2vla 2vc cb tape
Diagonaalmuziek : voor strijkers, 1958 / Simeon ten Holt
Genre:
Orkest
Subgenre:
Strijkorkest
Bezetting:
str
compositie
Mouvements concertants : for piano, strings and percussion, 1991 / Carlos Micháns
Bevat:
Lento assai
Presto-molto giusto e scherzoso
Largo
Molto vivace e con brio
Toelichting:
Program note (Dutch): Bij het componeren van Mouvements concertants, heb ik, zoals bij andere werken met een 'concertante' karakter, enkele criteria als uitgangspunten voor ogen gehad: helderheid van struktuur, economie van thematisch materiaal, een sobere doorwerking, evenwicht tussen solo en ensemble. Hoewel de verschillende delen als zelfstandige en min of meer gesloten eenheden kunnen worden beschouwd, zijn ze qua thematiek aan elkaar verbonden. Ze bevatten ook een zeker 'generatief' karakter in de zin dat ze niet alleen reeds gehoord materiaal overnemen en verder doorwerken, maar ook nieuwe, eigen thematische cellen genereren. Deze worden, op hun beurt, in de volgende delen behandeld, soms in oorspronkelijke vorm, soms veranderd, maar in een qua tempo en dynamiek geheel andere context. Er is in de hele compositie geen sprake van een gezochte, predetermineerde vorm van tonaliteit of atonaliteit. Men zou eerder van sterke tooncentra kunnen spreken, die vaak bevestigd worden door ostinato-achtige
figuren. De ritmiek, daarentegen, en gedeeltelijk in verband met de door de solist zelf gesuggereerde mogelijkheid om het stuk zonder dirigent uit te voeren, heb ik heel bewust vrij eenvoudig gehouden. Verder, de (quasi-)twaalftoonse elementen die op verschillende momenten te herkennen zijn, hebben een puur melodische, anekdotische functie en dienen niet als uitgangspunten voor verdere doorwerkingen. Wat de bezetting van Mouvements concertants betreft, en behalve de solistische pianopartij en het slagwerk (1 speler), is de compositie voor een minimale (44321) of in ieder geval kleine strijkersformatie bedoeld, eventueel zonder dirigent. - CARLOS MICHÁNS