gerelateerde werken

Seismograms : for percussion, 1967, (second version 1979) / Joep Straesser

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Slagwerk
Bezetting: 2perc(pf)

Conquistador : rhapsody, for cello and wind ensemble, 1989 / Marcel Baars

Genre: Orkest
Subgenre: Cello en groot ensemble
Bezetting: 1131 2111 vc-solo

Divining Apollo : for violoncello and ensemble / Vanessa Lann

Genre: Orkest
Subgenre: Cello en groot ensemble
Bezetting: fl eh cl cl-b fg h trp trb perc hp pf 2vl vla vc vc-solo

Concerto : for amplified cello and 15 instrumentalists, 1978 / James Fulkerson

Genre: Orkest
Subgenre: Cello en groot ensemble
Bezetting: 0031 0240 2perc pf 2cb vc-solo

 

compositie

Chamber Concerto Nº 1 : for violoncello solo, wind instruments, harp and percussion / Joep Straesser

Uitgever: Amsterdam: Donemus, 1992
Uitgavenummer: 07427
Genre: Orkest
Subgenre: Cello en groot ensemble
Bezetting: 1232 2100 perc hp vc-solo
Bijzonderheden: Opgedragen aan Taco Kooistra en het Nederlands Blazersensemble, met financiële steun van het Fonds voor de Scheppende Toonkunst.
Tijdsduur: 18'00"
Aantal spelers: 14
Compositiejaar: 1991
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Overige auteurs:
Straesser, Joep (Componist)
Bevat:
Maestoso
Molto sostenuto
Con anima
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 14 april 1992 - Paradiso Amsterdam - Taco Kooistra en het Nederlands Blazers Ensemble).

Chamber concerto I is een werk waarin de muzikale vorm voornamelijk wordt bepaald door een manier van werken die men het best kan omschrijven met de term "montagetechniek". Het stuk is samengesteld uit een aantal muzikale "panelen" die men enigszins zou kunnen vergelijken met de kant-en-klare segmenten in de moderne bouw die in één keer op hun plaats worden gezet. Het bouwwerk wordt op die manier gemonteerd uit grotere eenheden in plaats van dat het wordt opgebouwd vanuit de kleinst mogelijke eenheid: de baksteen. Dit valt te vergelijken met het ontwikkelingsdenken vanuit het motief in de muziek. In veel van mijn muziek uit recente jaren speelt deze montagetechniek van "kant-en-klare" muziek een belangrijke rol, hoewel ook ontwikkelingsdenken vanuit het motief niet wordt uitgesloten. Hierbij geldt dat, wanneer een bepaalde muziek eenmaal in het stuk is verschenen, ze daarna overal later in het werk, al dan niet gevarieerd en/of in combinatie met andere muzieken, terug kan komen. Als
muziek A de openingsmuziek is van deel 1 kan ze, in principe, ook de slotmuziek zijn van deel 3 en dan bijvoorbeeld in combinatie met muziek van deel 3 zelf. Vanuit dit uitgangspunt wordt het spanningsverloop van het stuk gestuurd, waarbij het meestal zo is dat de spanning toeneemt naarmate er een groter aantal verschillende muzieken met elkaar worden gecombineerd; herkenbaarheid blijft daarbij echter een "must". Wanneer men zo werkt ligt het voor de hand om een "apotheose" van combinaties te laten plaatsvinden in het laatste deel wanneer alle muzieken uit het stuk uiteindelijk op het toneel zijn verschenen. Dat gebeurt in Chamber concerto I dan ook. In dit stuk geldt deze manier van werken evenzeer voor de solopartij. De cello kan geheel zelfstandig opereren, met eigen materiaal, dan wel deel uitmaken van het ensemble en zich voegen in de muziek die daar op een bepaald moment aan de orde is. De laatste tijd begin ik gefascineerd te raken door de idee bepaalde muzieken, over de grenzen
van een werk heen, ook weer in andere werken
een rol te laten spelen, waardoor verschillende composities weer aan elkaar gerelateerd raken en er een bouwwerk van werken ontstaat waarin alles met alles te maken heeft. - JOEP STRAESSER

Bladmuziek
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Solopartij Download naar Newzik (B4), 14 pagina's EUR 14,68
Download in PDF (B4), 14 pagina's EUR 17,61
Hardcopy, normal size (B4), 14 pagina's EUR 29,36
Huurpartij(en) Download naar Newzik (B4), 132 pagina's EUR 60,34
Download in PDF (B4), 132 pagina's EUR 72,40
Hardcopy, normal size (B4), 132 pagina's EUR 120,68
Huur
U kunt dit werk huren door een verhuurlicentie af te nemen voor een of meerdere voorstellingen. Als u een licentie afneemt dient u ook 1 exemplaar van de huurpartijen af te nemen (zie hierboven). Voor iedere uitvoering heeft u een verhuurlicentie nodig. Meer informatie over het huren is beschikbaar op de Donemus website. Neem contact op met uitgeverij Donemus indien u nog vragen heeft over het huren van dit werk.
Aantal uitvoeringen
Totale licentiekosten
Live-uitzending
Indien het werk wordt opgenomen voor een live radio- of TV-uitzending of internet-streaming kunt u hier eenvoudig de licentie ontvangen. Onder 'live-uitzending' wordt verstaan een uitzending 1 jaar na de opname van het werk. Voor elke uitzending dient u een licentie af te nemen.
Audio uitzending (radio, internet)
Totale licentie kosten
Video uitzending (TV, streamen)
Totale licentie kosten
CD/DVD opname
Indien u dit werk wilt opnemen op CD of DVD kunt u hier een licentie afnemen. Voor iedere titel dient u een licentie af te nemen.
CD/DVD titels
Totale licentie kosten