componist
Ton de Leeuw (16 november 1926, Rotterdam) ontwikkelt zich tot één van de belangrijkste Nederlandse componisten van de 20ste eeuw. Zijn vroege inspiratiebronnen zijn Béla Bártòk en Willem Pijper. Na ...
gerelateerde werken
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Parce mihi Domine : for mixed choir / Mateo Soto
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor
Bezetting:
GK
The City of the Soul : for mixed (chamber) choir; opus 18a / Marijn Simons
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor
O morte : Madrigal I from Queen Christina Madrigals; for chamber choir a cappella / Klas Torstensson
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor
Bezetting:
GK4
compositie
Car nos vignes sont en fleurs : pour 12 voix mixtes, 1981 / texte: extraits du Cantique des Cantiques, Ton de Leeuw
Bevat:
Très lent
Presque lent, hésitant
Modéré, sans rigueur
Grave
Calme, détendu
Rapide, sans presser
Grave et soutenu
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 1981 - Parijs - Atelier Vocal o.l.v. Guy Reibel)
De teksten van Car nos vignes sont en fleur zijn ontleend aan het Hooglied.
Zij beschrijven niet alleen de liefde, maar ook de angst om deze te verliezen, het zoeken ernaar, tussen hoop en wanhoop, en het sublimeren van de liefde in een streven tot vereniging met het goddelijke.
Het diep-menselijke verlangen naar liefde in deze duizenden jaren oude teksten krijgt een extra dimensie in deze tijd van verharding en vereenzaming. De naar binnen-gekeerdheid van de muziek - die ook de zangers moet leiden - staat in fel contrast met de exuberantie van de oude teksten. De elkaar opvolgende, soms tegenstrijdige stemmingen in de tekst worden in sobere contouren tegenover elkaar gezet. Er zijn zeven delen die soms in elkaar overlopen: na de aarzelende, zoekende begindelen volgen de vastbeslotenheid om de geliefde te vinden en het loflied op de geliefde in de delen 3 en 4. De pastorale rust en verzadiging van deel 5 wordt gevolgd door een hernieuwd zoeken in het sterk stuwende 6e deel. Tenslotte de bijna liturgische strakheid van het laatste deel, als een hymne op de bovenaardse liefde.
De koorzangers staan in een halve cirkel opgesteld: 3 sopranen, 3 alten, 3 tenoren en 3 bassen en hebben ook een muzikaal-ruimtelijke werking ten opzichte van elkaar. - TON DE LEEUW