componist
Het werk van Peter-Jan Wagemans behoort tot de Rotterdamse School, samen met dat van Otto Ketting en Klaas de Vries. In een gesprek met Emile Wennekes omschrijft Wagemans de Rotterdamse ...
gerelateerde werken
24 capriccio's voor viool solo
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool
Bezetting:
vl
Muziek I : blazers, pauken, opus 7, 1974 / Peter-Jan Wagemans
Genre:
Orkest
Subgenre:
Blazersensemble (9 en meer spelers)
Bezetting:
5462 4442 2Wag-tb 4perc
Stomp : for wind band, 1995 / Ron Ford
Genre:
Orkest
Subgenre:
Blazersensemble (9 en meer spelers)
Bezetting:
2051 3sax 4331 perc mar
Genre:
Orkest
Subgenre:
Blazersensemble (9 en meer spelers)
Bezetting:
0000 4331 timp perc
compositie
Overture : opus 4, (1972) / Peter-Jan Wagemans
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 27 feburari 1973 - Residentie Orkest o.l.v. Ernest Bour] - Het eerste gedeelte was oorspronkelijk bedoeld als voorspel voor een nooit te schrijven opera, vandaar de titel. Het is geschreven in een vrije reeksentechniek, waarbij het uitgangspunt zeer expressieve muziek in een duidelijke vorm was. De expressiviteit was voornamelijk met het oog op het te volgen drama. Het idee voor de vorm was de koperblazers, met name de trompetten, in het hoogste register te laten beginnen tegen de doordringende lage tom-toms. Het middendeel is voornamelijk voor de hoorns, het ideale middenregister van het koperensemble, met voor het slagwerk gebruikmaking van de hoge trommels en houten slaginstrumenten. Na het rustige gedeelte, waarin de gongs, tam-tams en bekken hun hoogste en laagste klanken laten horen, het koper, nu in het lage en laagste register tegen de enorme helle klanken van het metaal. Het stuk is tevens een poging om binnen de gehanteerde serialiteit een, in de seriële
muziek vaak zo verloren gegane, eenheid van vorm en inhoud te vinden. De harde, vaak snijdende muziek kan toch alleen maar zinvol zijn, gegoten in een hoekige strakke vorm. - P.-J. WAGEMANS