componist

Booren, Jo van den

Jo van den Booren heeft in zijn lange carrière een oeuvre van overwegend instrumentale werken geschreven, waarin vooral voor blaasinstrumenten veel ruimte is gelaten. Hij is lange tijd eerste trompettist ...

gerelateerde werken

Missa : opus 69, per coro di uomini ed organo, 1988 / Jo van den Booren

Genre: Vocaal
Subgenre: Mannenkoor en orgel
Bezetting: MK4 org

La passion de Jeanne d'Arc : opus 53, musique pour le film de C.T. Dreyer, version Oslo, 1985/1988 / Jo van den Booren

Genre: Opera, muziektheater
Subgenre: Orkest
Bezetting: 2222 2221 1-2perc hp (org ad lib.) str

Quartet : Ballet in one act / Music by Marijn Simons, script by Steffen Fuchs; based on the play by Heiner Müller

Genre: Opera, muziektheater
Subgenre: Orkest
Bezetting: picc fl ob 2cl cfg(fg) 2h tpt trb-t 2timp perc keyb str

Collage no. 7 : voor dansers en musici, 1967 / Otto Ketting

Genre: Opera, muziektheater
Subgenre: Orkest
Bezetting: 3333 4331 3perc str

 

compositie

La passion de Jeanne d'Arc : opus 53, musiques pour le film de C.T. Dreyer, pour orchestre, 1985 / Jo van den Booren

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1985
Uitgavenummer: 07776
Genre: Opera, muziektheater
Subgenre: Orkest
Bezetting: 2222 2221 1-2perc hp (org ad lib.) str
Bijzonderheden: In opdracht van het Brabants orkest. - Tijdsduur: ca. 80'
Tijdsduur: 80'00"
Compositiejaar: 1985
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Bevat:
1ère Interrogatoire
2ème Interrogatoire
3ème Interrogatoire
4ème Interrogatoire
5ème Interrogatoire
Au bûcher
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 18-10-1985 - Het Brabants Orkest). In het kader van de feestelijke opening na de restauratie van de St. Jans Kathedraal in s'Hertogenbosch werd het idee geboren om La Passion de Jeanne D'Arc in de kathedraal te draaien met nieuwe symfonische muziek. De eerste keer dat ik de film zag was ik meteen diep onder de indruk van de hoogstaande kwaliteit. En de eenheid van vorm en inhoud, de vele schitterende close-ups, de psychologische benadering van het drama, de diepe emoties, het lijdensverhaal van Christus, gekoppeld aan het martyrium van Jeanne, de opbouw van de film die naar een hoogtepunt gaat waarbij het levend verbranden van Jeanne leidt tot verlossing en transfiguratie van haar ziel, hebben mij direct geïnspireerd tot het componeren van de partituur. Het onderscheid tussen het bewustzijnsniveau van een jong meisje dat reeds door haar innerlijke stemmen en bovennatuurlijke ervaringen vanuit haar individuele beperkingen binnengegaan was in het Universele, het
Goddelijke, en daardoor een puurheid en integriteit had verworven die zij niet meer verlaten kon en het niveau van haar rechters en aanklagers die nog opgesloten zaten binnen hun dogma's en belangen, heeft Dreyer op een onnavolgbare en meesterlijke wijze uitgebeeld. De muziek geeft niet alleen uitdrukking aan de actuele gebeurtenissen van de film maar verwijst ook naar de slagvelden, waar Jeanne in opdracht van haar stemmen streed tegen de bezetter of, zoals meteen na de inleidende maten waar een turbulente, roterende muziek uitdrukking geeft aan de genadeloze mechanismen van kerkelijke en wereldlijke machten, naar een latere scène, de folterkamer. Dreyer voltooide zijn film in het jaar 1928 en in een bepaald opzicht correspondeert de behandeling van het beeldmateriaal met ontwikkelingen van de atonale muziek in die tijd van Schönberg en de nieuwe Weense school. De vele beeldsequensen in de film, waarin men dezelfde figuren steeds weer vanuit andere gezichtspunten ziet, stemmen naar
mijn mening overeen met de muzikale techniek waarmee de componisten toen met de tonen omgingen. Bij het componeren heb ik de verschillende optredende figuren eigen, karakteristieke intervallen meegegeven. Jeanne heeft drie intervallen meegekregen die haar reinheid en zuiverheid karakteriseren. Haar tegenstanders hebben intervallen die hun brutaliteit en genadeloosheid weergeven b.v. de Diabolus Musica. Het volk en de bewakers verenigen echter zowel de negatieve als de positieve aspecten en hebben daarom ook beide groepen karakteristieke intervallen meegekregen. De verticale, harmonische aspecten in de muziek symboliseren het individu, in verbinding met het oneindige; de melodische, horizontale lijnen symboliseren de conflicten, bewegingen en gemoedstoestanden. Altviool, klarinet en viool verklanken het zielenleed en momenten van geestelijke vervoering van Jeanne D'Arc gedurende haar martyrium. Voor de brandstapelscène, waarin Jeanne afscheid neemt van het aardse bestaan en de
onsterfelijkheid verkrijgt, klinkt een devote, innige muziek, gespeeld door vijf solostrijkers. Pas na haar dood explodeert de muziek, door de kracht van Jeanne D'Arc's Geest ontwaakt het volk en breekt er een opstand uit die door het leger bloedig wordt neergeslagen. - JO VAN DEN BOOREN

Bladmuziek
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Partituur Download naar Newzik (A3), 196 pagina's EUR 103,83
Download in PDF (A3), 196 pagina's EUR 124,59
Hardcopy, normal size (A3), 196 pagina's EUR 207,66
Hardcopy, study size (A4), 196 pagina's EUR 139,17
Huurpartij(en) Download naar Newzik (B4), 604 pagina's EUR 242,98
Download in PDF (B4), 604 pagina's EUR 291,57
Hardcopy, normal size (B4), 604 pagina's EUR 485,96
Huur
U kunt dit werk huren door een verhuurlicentie af te nemen voor een of meerdere voorstellingen. Als u een licentie afneemt dient u ook 1 exemplaar van de huurpartijen af te nemen (zie hierboven). Voor iedere uitvoering heeft u een verhuurlicentie nodig. Meer informatie over het huren is beschikbaar op de Donemus website. Neem contact op met uitgeverij Donemus indien u nog vragen heeft over het huren van dit werk.
Aantal uitvoeringen
Totale licentiekosten
Live-uitzending
Indien het werk wordt opgenomen voor een live radio- of TV-uitzending of internet-streaming kunt u hier eenvoudig de licentie ontvangen. Onder 'live-uitzending' wordt verstaan een uitzending 1 jaar na de opname van het werk. Voor elke uitzending dient u een licentie af te nemen.
Audio uitzending (radio, internet)
Totale licentie kosten
Video uitzending (TV, streamen)
Totale licentie kosten
CD/DVD opname
Indien u dit werk wilt opnemen op CD of DVD kunt u hier een licentie afnemen. Voor iedere titel dient u een licentie af te nemen.
CD/DVD titels
Totale licentie kosten