gerelateerde werken
Syntaxis II : voor symphonieorkest / Ton de Leeuw
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3fl fl(pic) 4ob 4cl 4rfg 4h 4trp 4trb tb 3perc hp pf(cel) str
Obscura : voor 4 zangers, koor en 4 instrumenten, 2003/2007 / Hans Koolmees
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en instrumenten
Bezetting:
sopr alt ten bas GK4 vedel trb draailier perc
Missa brevis : gemengd koor en 6 houtblazers, 1975 / Wim Dirriwachter
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en instrumenten
Bezetting:
GK4 2ob eh 3fg
Gloria : for choir and ensemble / Dick Le Mair
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en instrumenten
Bezetting:
GK4 vibr hp pf 2perc
compositie
Lamento pacis I : for choir and instruments / on texts of Erasmus, Ton de Leeuw
Overige auteurs:
Erasmus, Desiderius
(Tekstdichter/librettist)
Leeuw, Ton de
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 14 juni 1969 - NCRV Vocaal Ensemble en Slagwerkgroep Amsterdam o.l.v. Marinus Voorberg - Holland Festival) - Querela Pacis werd door Erasmus in 1517 voltooid. Deze Klacht van de Vrede geeft ons een frappant beeld van de onrustige politieke situatie in die jaren. Het bevat een groot aantal aanklachten tegen vrijwel alle leidende personen en instellingen uit het politieke, maatschappelijke en religieuze leven, en culmineert in een oproep tot werkelijke vrede, die in zijn machteloosheid even pathetisch aandoet als overeenkomstige pleidooien uit onze tijd. Niets in het oeuvre van Erasmus kan daarom beter een brug slaan naar onze eigen tijd. Deze tekst diende als basis voor een compositie voor 16-stemmig koor en 8 instrumentalisten. Gebruik werd gemaakt van slechts enkele, geselecteerde fragmenten uit deze tekst. Het ging me daarbij meer om de ideële inhoud dan om de directe verstaanbaarheid ervan. Dit laatste wordt vrijwel uitgesloten doordat het koor de oorspronkelijke
Latijnse versie handhaaft, en door de complexe wijze van tekstbehandeling. De compositie heeft drie delen, die in karakter zeer van elkaar verschillen (ze kunnen ook afzonderlijk worden uitgevoerd). Het eerste deel kenmerkt zich door grote, monolithische blokken, die tegenover elkaar worden gezet. Hiertoe worden de uitvoerenden in twee gescheiden ruimtelijke groepen opgesteld. Deze passages worden onderbroken door kleinere, meer transparante fragmenten, die een geheel ander karakter hebben, ondermeer door het veelvuldig gebruik van microtonen. Microtonen zijn in onze tijd wat chromatiek was in de tijd van Gesualdo da Venosa. Dit deel is daarom een hommage aan deze Italiaanse meester. - TON DE LEEUW