componist

Manneke, Daan

Daan Manneke begint zijn muzikale carrière als organist. Later wordt hij docent aan het Amsterdams Conservatorium. Zijn oeuvre, grotendeels in opdracht tot stand gekomen, richt zich vooral op geestelijke muziek ...

gerelateerde werken

ORDRE (Petit Hommage à Marin Marais) : voor een toetsinstrument / Daan Manneke

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Piano

Messe des pauvres / voor koor, 15 solo-strijkers, akkordeon, contrabasklarinet en harp bewerkt (in 1980) door Louis Andriessen, Erik Satie

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor en groot ensemble
Bezetting: GK2 cl-cb hp acc 7vl 2vla 4vc 2cb

Coronation Anthems : for mixed choir and ensemble / Johan Helmich Roman; transcribed by Cees Wagemakers

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor en groot ensemble
Bezetting: GK 2ob 2fg 3trp timp 2vn vla bass

Schweigsam über der Schädelstätte öffnen sich Gottes goldene Augen : voor 8 koorgroepen , 10 instrumentale groepen en 8 klanksporen, opus 48, 1997 / tekst: Georg Trakl, Huub Kerstens

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor en groot ensemble; Elektronica en zangstem(men) met of zonder instrument(en)
Bezetting: GK8 1111 2121 2perc vl vla vc cb tape

 

compositie

Three times : mixed choir, orchestra, 1974 / Daniel Manneke

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1974
Uitgavenummer: 07899
Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor en groot ensemble
Bezetting: GK4 1110 0220 3perc 2vl 2vla 2vc cb
Bijzonderheden: Voor koor SATB, fluit (tevens piccolo), hobo, klarinet (tevens basklarinet), 2 trompetten, trombone, bastrombone, 2 violen, 2 altviolen, 2 cello's, contrabas en 2 of 3 slagwerkers. - Tekst uit o.a. de Tamil Veda en de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. - In opdracht van Cultuurfonds BUMA, t.g.v. het 40-jarig jubileum van het Toonkunstkoor Gorinchem. - Tijdsduur: ca. 15'
Tijdsduur: 15'00"
Compositiejaar: 1974
Status: nog niet gedigitaliseerd (verwachte levertijd 14 dagen)

Toelichting:
Program note (Dutch): Three Times is een werk voor koor en klein ensemble. Er zijn drie delen: Genesis, het Heden, de Toekomst.
In Genesis wordt een tekst uit de Indiase Tamil Veda gebruikt: 'A' is the starting point of the world of sound... Onder andere worden middeleeuwse compositietechnieken gebruikt zoals hoquetus en isoritmiek.
Het tweede deel, het Heden, is dubbelkorig. Koperblazers, tomtoms en mannenkoor tegenover houtblazers, bongo's en vrouwenstemmen. De tekst is gekozen uit de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens.
In het laatste deel, de Toekomst, worden enkele verzen gebruikt van het prachtige, naïeve Engelse gedicht (anoniem, 16e eeuw) dat gaat over het toekomstige Jeruzalem. Dit deel, een eenstemmig langzaam gezang, bestaat uit vijf coupletten die steeds getransponeerd en anders uitgekleurd worden. Ook is er een verschuiving van laag naar hoog. Het transpositieplan verloopt van as (de donkerste kleur wat mij betreft) via bes, b, c, naar a, een toonkleur die mij als diepblauw voorkomt. De kringloop is gesloten want ook het eerste deel is voor een groot deel op een orgelpunt 'a' gebaseerd. - DAAN MANNEKE

Interesse
Heeft u interesse om dit werk aan te schaffen? Laat ons dit dan vrijblijvend weten zodat we dit werken met voorrang kunnen digitaliseren.
Naam
E-mail