gerelateerde werken
String quartet Nº 1 / Carlos Micháns
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting:
2vl vla vc
Strijkkwartet Nº 3 / Henk van der Vliet
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting:
2vn vla vc
Seven : for string quartet / Patrick van Deurzen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting:
2vl vla vc
Play : for string quartet / Merijn Twaalfhoven
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting:
2vl vla vc
compositie
String quartet nr. 2 : 1992 / Carlos Micháns
Overige auteurs:
Micháns, Carlos
(Componist)
Bevat:
Allegro energico
Lento e pensierosa
Allegro risoluto e giusto al fine
Toelichting:
[Première: 14 juni 1992 - Fentener van Vlissingenzaal, Utrecht - Raphael Kwartet] - Hoewel sommige elementen van mijn eerste strijkkwartet (ostinati, sterke ritmische structuren, korte melodische thema's) terug te vinden zijn in andere werken van de laatste jaren en ook in nr. 2, heeft dit nieuwe strijkkwartet zijn eigen identiteit niet op de laatste plaats aan zijn verticaler karakter te danken. Dit aspect van de compositie is al vanaf de eerste maten te herkennen, ondanks de successievelijke en ogenschijnlijk horizontale presentatie van stemmen waarmee het werkt begint. Het geheel speelt zich af in een trage en wat etherische sfeer (con sordina), die de krachtige en gedecideerde opening van het eerste deel voorbereidt. In het Allegro energico wordt de verticaliteit bevestigd door sterk harmonische passages, geaccentueerd door pizzicato-akkoorden, afwisselend met in lagen geconstrueerde ostinati. De rust van de Introduzione keert terug in het tweede deel, Lento e pensieroso. Een
melancholische, vierstemmige episode van koraalachtig karakter leidt, na afwisselende momenten van groeiende spanning en bijna absolute stilte, tot de middensectie, Allegro, die sterk doet denken aan het eerste deel. Op het hoogtepunt van spanning en dynamiek maakt zich de eerste viool los in een dramatische solo, die ons terug brengt naar een variatie van de Introduzione en korte citaten van belangrijke en reeds gehoorde akkoorden, met als achtergrond een obsessief herhaalde E op de tweede viool. Als herinnering aan het begin van dit deel, worden dezelfde akkoorden gespeeld, ditmaal echter flageolet. De melodische lijn van de eerste viool, wordt enigszins veranderd opgepakt door de cello, die ermee het derde en laatste deel, Allegro risoluto e giusto al fine, opent. De spanning en nerveuze motoriek van het eerste deel keren voor het laatst terug in een onophoudelijke reeks ostinati en canonachtige passages. Elementen van de voorafgaande delen en nieuwe figuren worden afgewisseld en doorgewerkt, en het deel eindigt met een krachtige herbevestiging van zijn openingsmotief. - CARLOS MICHÁNS