gerelateerde werken
Le cortège d'Orphée : voor gemengd koor en accordeonorkest, 1993, revisie 1995 / Carlos Micháns
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en groot ensemble
Bezetting:
GK4 accordion-orchestra
Vier harmonisch-melodische intonatie-oefeningen : voor strijkkwartet / Jan van Dijk
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting:
2vl vla vc
Strijkkwartet : 1987 / Bart van Rosmalen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting:
2vl vla vc
Hommage aan Ravel : for string quartet / Ludwig Otten
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting:
2vl vla vc
compositie
String quartet nr. 2 : 1992 / Carlos Micháns
Overige auteurs:
Micháns, Carlos
(Componist)
Bevat:
Allegro energico
Lento e pensierosa
Allegro risoluto e giusto al fine
Toelichting:
[Première: 14 juni 1992 - Fentener van Vlissingenzaal, Utrecht - Raphael Kwartet] - Hoewel sommige elementen van mijn eerste strijkkwartet (ostinati, sterke ritmische structuren, korte melodische thema's) terug te vinden zijn in andere werken van de laatste jaren en ook in nr. 2, heeft dit nieuwe strijkkwartet zijn eigen identiteit niet op de laatste plaats aan zijn verticaler karakter te danken. Dit aspect van de compositie is al vanaf de eerste maten te herkennen, ondanks de successievelijke en ogenschijnlijk horizontale presentatie van stemmen waarmee het werkt begint. Het geheel speelt zich af in een trage en wat etherische sfeer (con sordina), die de krachtige en gedecideerde opening van het eerste deel voorbereidt. In het Allegro energico wordt de verticaliteit bevestigd door sterk harmonische passages, geaccentueerd door pizzicato-akkoorden, afwisselend met in lagen geconstrueerde ostinati. De rust van de Introduzione keert terug in het tweede deel, Lento e pensieroso. Een
melancholische, vierstemmige episode van koraalachtig karakter leidt, na afwisselende momenten van groeiende spanning en bijna absolute stilte, tot de middensectie, Allegro, die sterk doet denken aan het eerste deel. Op het hoogtepunt van spanning en dynamiek maakt zich de eerste viool los in een dramatische solo, die ons terug brengt naar een variatie van de Introduzione en korte citaten van belangrijke en reeds gehoorde akkoorden, met als achtergrond een obsessief herhaalde E op de tweede viool. Als herinnering aan het begin van dit deel, worden dezelfde akkoorden gespeeld, ditmaal echter flageolet. De melodische lijn van de eerste viool, wordt enigszins veranderd opgepakt door de cello, die ermee het derde en laatste deel, Allegro risoluto e giusto al fine, opent. De spanning en nerveuze motoriek van het eerste deel keren voor het laatst terug in een onophoudelijke reeks ostinati en canonachtige passages. Elementen van de voorafgaande delen en nieuwe figuren worden afgewisseld en doorgewerkt, en het deel eindigt met een krachtige herbevestiging van zijn openingsmotief. - CARLOS MICHÁNS