componist
Als improvisator en vanaf 1977 als leider van eigen ensembles bouwt Maarten (van Regteren) Altena (Amsterdam, 22 januari 1943) een internationale reputatie op. Hij is pionier van een muziek die ...
gerelateerde werken
Lijn : for double-bass & piano, 1986 / Maarten Altena
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Contrabas en toetsinstrument
Bezetting:
cb pf
Rhapsodie voor orkest : (1962) / Hans Osieck
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2222 4220 timp perc hp pf str
Divertimento voor orkest : (1948) / Karel Mengelberg
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2222 2200 timp perc hp str
Muziek uit het ballet Luctor et emergo : voor orkest en koor, op. 43a / Géza Frid
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest; Gemengd koor en orkest
Bezetting:
(GK4 ad lib.) 2222 4331 timp perc hp str
compositie
Secret instructions : for orchestra, 1992, revision 1993 / Maarten Altena
Toelichting:
Program note (Dutch): Secret Instructions zou kunnen dienen als titel voor een detective, een film met veel raadsels die tot een ontknoping komen aan het eind, of voor een handboek dat eigenlijk verboden is. Ik koos deze twee woorden vanwege de klank, het geheimzinnige en het actieve dat wordt gesuggereerd. Secret Instructions is een ééndelige compositie voor groot orkest. De houtblazers zijn versterkt met een baritonsaxofoon, er is een piano, een marimba en het slagwerk bestaat verder uit drie bekkens, vier houten doosjes (logdrums), een timbaal en een zweep. Muzikale bestanddelen: een lange melodische lijn die met enkele korte onderbrekingen gedurende het hele stuk aanwezig is, scherpe ritmische bewegingen (licks) die aanvankelijk in de houtblazers en later door het hele orkest heen klinken, een spel met triolen, eerst door hoorns en piano met daaraan verbonden bekkenruis, en tenslotte een combinatie van voorgenoemde componenten, die tegen het einde belanden in een penetrante sectie waarin de
baritonsaxofoon de spil is. Zoals in veel van mijn composities van de laatste jaren vormt eenstemmigheid de basis van Secret Instructions. Samenklanken (akkoorden) komen voort uit melodisch materiaal. In Secret Instructions worden in de loop van de compositie de verschillende bestanddelen in wisselende gedaantes onder, naast en/of tegen elkaar geplaatst; deze methode komt in de buurt van rastertechniek. Uiteindelijk blijft een van die bestanddelen over en vormt het einde van de compositie. Voor mij was het een spannende opdracht om voor het Nederlands Studenten Orkest te schrijven. Ik zou niet onmiddellijk aan een compositie voor een dergelijk medium zijn begonnen, als ik niet op uitvoeringen kon rekenen. Ik heb getracht een compositie te schrijven met middelen die herkenbaar, gereduceerd en helder van opzet en uitwerking zijn. - MAARTEN ALTENA