gerelateerde werken
Bemidei : for bass clarinet and piano, 1997 / Maarten Altena
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Klarinet en toetsinstrument
Bezetting:
cl-b pf
Overture : for orchestra / Frédéric Devreese
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
picc 2fl 2ob 2cl 2fg cfg 4h 4tpt 4trb tb timp perc pf str
Nova : for symphony orchestra (version for transposed horns) / Victoria Poleva
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
picc 2fl 2ob 2cl 2fg 4h 3tpt 3trb tb perc pf str
Overture Ciudad de los Malditos : for orchestra / Jan Vriend
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
picc 2fl 2ob eh 2cl cl-b cl-cb 2fg fg-cb 4h 3trp 2trb trb-b tb timp 2perc pf str
compositie
Secret instructions : for orchestra, 1992, revision 1993 / Maarten Altena
Overige auteurs:
Altena, Maarten
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Secret Instructions zou kunnen dienen als titel voor een detective, een film met veel raadsels die tot een ontknoping komen aan het eind, of voor een handboek dat eigenlijk verboden is. Ik koos deze twee woorden vanwege de klank, het geheimzinnige en het actieve dat wordt gesuggereerd. Secret Instructions is een ééndelige compositie voor groot orkest. De houtblazers zijn versterkt met een baritonsaxofoon, er is een piano, een marimba en het slagwerk bestaat verder uit drie bekkens, vier houten doosjes (logdrums), een timbaal en een zweep. Muzikale bestanddelen: een lange melodische lijn die met enkele korte onderbrekingen gedurende het hele stuk aanwezig is, scherpe ritmische bewegingen (licks) die aanvankelijk in de houtblazers en later door het hele orkest heen klinken, een spel met triolen, eerst door hoorns en piano met daaraan verbonden bekkenruis, en tenslotte een combinatie van voorgenoemde componenten, die tegen het einde belanden in een penetrante sectie waarin de
baritonsaxofoon de spil is. Zoals in veel van mijn composities van de laatste jaren vormt eenstemmigheid de basis van Secret Instructions. Samenklanken (akkoorden) komen voort uit melodisch materiaal. In Secret Instructions worden in de loop van de compositie de verschillende bestanddelen in wisselende gedaantes onder, naast en/of tegen elkaar geplaatst; deze methode komt in de buurt van rastertechniek. Uiteindelijk blijft een van die bestanddelen over en vormt het einde van de compositie. Voor mij was het een spannende opdracht om voor het Nederlands Studenten Orkest te schrijven. Ik zou niet onmiddellijk aan een compositie voor een dergelijk medium zijn begonnen, als ik niet op uitvoeringen kon rekenen. Ik heb getracht een compositie te schrijven met middelen die herkenbaar, gereduceerd en helder van opzet en uitwerking zijn. - MAARTEN ALTENA