componist

Straesser, Joep

Joep Straesser geldt als een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de generatie die rond 1960 het beeld van de nieuwe muziek in Nederland hielp bepalen. De grote lijn in de ...

gerelateerde werken

Drie liederen op Duitse tekst : (Li Tai Po, Thu-Fu, Otto Julius Bierbaum), voor mezzosopraan en instrumentaal ensemble, 1927 / instrumentatie: Joep Straesser, 1986, Henriëtte Bosmans

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en instrument(en)
Bezetting: sopr-m fl ob cl fg h perc hp vl vla vc cb

Poème : pour harpe et petit orchestre, opus 96, 1993 / Marius Flothuis

Genre: Orkest
Subgenre: Harp en orkest
Bezetting: 1000 sax-a 0000 perc str hp-solo

Concertino : pour harpe et orchestre, 1933 / Leo Smit

Genre: Orkest
Subgenre: Harp en orkest
Bezetting: 2222 2220 timp perc str hp-solo

Fantasia per arpa e piccola orchestra : opus 51, 1953 / Marius Flothuis

Genre: Orkest
Subgenre: Harp en orkest
Bezetting: fl(pic) ob cl fg 2h timp cel str hp-solo

 

compositie

Chamberconcerto nr. 2 : symphonic variations on four different minor seconds, for harp and chamber orchestra, 1992/93 / Joep Straesser

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1993
Uitgavenummer: 08350
Genre: Orkest
Subgenre: Harp en orkest
Bezetting: 2232 2200 timp 2perc str hp-solo
Bijzonderheden: Met financiële steun van het Fonds voor de Scheppende Toonkunst. - Opgedragen aan Ernestine Stoop. - Tijdsduur: ca. 13'-14'
Tijdsduur: 14'00"
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 19-12-1993 - Ernestine Stoop, harp - Radio Kamerorkest o.l.v. Ed Spanjaard). Chamber concerto nr. 2 heeft als ondertitel: Symphonic variations on four different minor seconds. De term "symphonic" slaat hier op een manier van werken die zich al gedurende een aantal jaren steeds duidelijker in mijn composities manifesteert en langzamerhand tot een soort "stijlkenmerk" is geworden. In het kort geschetst houdt deze werkwijze in dat als een muzikaal gegeven - een kort motief, een geheel thema en alles wat daartussenin kan liggen - eenmaal in een werk is geïntroduceerd, het in het hele verdere verloop van het stuk een rol kan blijven spelen. Aangezien er in mijn stukken meestal sprake is van afzonderlijke delen, houdt een en ander in dat bijvoorbeeld een gegeven uit deel 1 ook een rol kan spelen in deel 4, of in deel 3, of in 3 en 4, of in 2 etcetera. De achterliggende gedachte hierbij is dat je het stuk een boeiend verloop kunt geven, dat bovendien hoorbaar goed te volgen
is, wanneer je "oude" muzikale gegevens op een nieuwe manier belicht en nieuw leven inblaast door ze in een andere omgeving te plaatsen dan de oorspronkelijke, respectievelijk met later in het werk geïntroduceerde gegevens te combineren. Daarbij zal in het verloop van een werk het accent haast noodzakelijkerwijs verschuiven van het introduceren van gegevens naar het herhalen en/of combineren van gegevens, waardoor de complexiteit van de muziek geleidelijk toeneemt en de luisteraar (hopelijk!) wakker blijft. Zo wordt bijvoorbeeld in het harpconcert de snelle muziek uit deel 1 (maat 15) - het werk heeft drie delen die zonder onderbreking in elkaar overgaan - in het derde deel in maat 157 gecombineerd met een andere snelle muziek die pas in het derde deel zelf in maat 121 werd geïntroduceerd. "Nieuw leven" dus voor de snelle muziek uit deel 1!
De rustige triolenmuziek die start in het eerste deel (maat 29) en daar als een soort "tweede thema" werkt, laat zich pas weer horen in maat 147, als we midden in het derde deel zitten.
De centrale muziek van het tweede deel duikt in maat 185 plotseling op na de "grote cadens" van de harp - er is eerder in het stuk ook een "kleine cadens" - en markeert daar het begin van de afsluitende episode van het hele stuk. Misschien zou je kunnen zeggen dat mijn werken van de laatste jaren wat hun vorm betreft in elkaar zitten als de solo-cadens in het eerste deel van een klassiek concert, waarbij dan moet worden aangetekend dat de klassieke cadens natuurlijk alleen muziek laat horen uit hetzelfde deel terwijl mijn "cadensvorm" zich voortdurend met zichzelf als totaal werk bezighoudt.
Vanuit de (over)fixatie op het muzikale detailmateriaal en het bijna negeren van problemen m.b.t. de muzikale vorm heeft zich in mijn componeren een duidelijke ontwikkeling voltrokken naar het zich op de eerste plaats bezighouden met de muzikale vorm en de rol die de verschillende muzikale gegevens daarin kunnen spelen. In breder verband doel ik hier uiteraard op de ontwikkeling die de westerse muziek heeft doorgemaakt vanuit de periode van serialiteit en toeval - de jaren '50 en '60 - naar de tegenwoordige situatie zoals die nu voor de meeste componisten geldt. Ook voor dit harpconcert geldt dus dat datgene wat er met een aantal muzikale gegevens gebeurt belangrijker is dan de gegevens op zichzelf. De vormen van kleine secundes, waar in het tweede deel van de ondertitel sprake van is, bezitten een dubbelzinnige achtergrond. Aan de ene kant is de kleine secunde het atonale interval bij uitstek - zie bijvoorbeeld de struktuur van de 12-toonsreeksen van A. von Webern - aan de andere kant
is het interval ook in de tonale muziek - en dan vooral in de periodes van de Barok en de klassieken - een belangrijk en opvallend interval (...). - JOEP STRAESSER

Koop
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Partituur Download (A3), 54 paginas EUR 32,92
Hardcopy, normal size (A3), 54 paginas EUR 57,69
Hardcopy, study size (A4), 54 paginas EUR 41,91