gerelateerde werken
Midare : for marimba, (1972) / Ton de Leeuw
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Slagwerk
Bezetting:
mar
Motet "Ach wie flüchtig, ach wie nichtig" : for double choir and basso continuo / Daan Manneke
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en instrumenten
Bezetting:
GK continuo
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en instrumenten
Bezetting:
GK4 2fl 2ob 2cl 2fg h pf4h
Psalm 99 : voor gemengd koor, orgel en trombones / Sem Dresden
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en instrumenten
Bezetting:
GK org trb
compositie
Transparence : for mixed choir and brass instruments, version for trumpet, 2 horns, 2 trombones and tuba, 1986 / Ton de Leeuw
Overige auteurs:
Chibli
(Tekstdichter/librettist)
Halladj, Mansoer Al-
(Tekstdichter/librettist)
Ibn Abbad
(Tekstdichter/librettist)
Ibn Ata Allah
(Tekstdichter/librettist)
Rumi, Djalal Al-Din Muhammad
(Tekstdichter/librettist)
Leeuw, Ton de
(Componist)
Bevat:
O toi, qui m'as enivré ... / tekst v. Halladj
Il se voile ... / tekst v. Ibn Abbad
Pourquoi ne veux-tu pas ... / tekst v. Rumi
a. O toi, qui m'as enivré ... / tekst v. Halladj b. Mon instant s'est éternisé / tekst v. Chibli c. O mystère que l'Etre apparaisse / tekst v. Ibn Ata Allah
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 15 november 1986 - Vondelkerk Amsterdam - Nederlands Kamerkoor en Nederlands Blazersensemble o.l.v. Lucas Vis) - De vier delen verklanken gedichten van Arabische mystici uit de tiende tot de veertiende eeuw. Deze gedichten omschrijven ervaringen die mystici hebben in de verschillende bewustzijnsstaten die zij doormaken op weg naar de goddelijke eenheid. Deze ervaringen vinden hun neerslag in de muziek, waardoor ieder deel een eigen karakter heeft. Als bijna alle composities sinds 1980 is ook Transparence te plaatsen in - wat ik voorlopig genoemd heb: 'verwijde modaliteit'. Dit is te zien als een hedendaagse generalisering en uitbouw van de grote principes van de Aziatische en vroeg-Westerse modale systemen. Beschrijving hiervan valt uiteraard buiten het bestek van een programmatoelichting. Om slechts één aspect te noemen: het houdt onder meer in dat de spirituele dimensie van het muziekmaken, naast het esthetische aspect ervan, een toenemende betekenis krijgt. De
titel Transparence is ontleend aan het tweede gedicht. Dit begrip speelt ook een rol in de Aziatische mystiek. Blijkbaar zijn de ervaringen van mystici over de hele wereld gelijk aan elkaar. De woorden 'transparence' en 'lumière' duiden verder op de belangrijkste rol die de kleur en symboliek in dit werk spelen. - TON DE LEEUW