gerelateerde werken
Soy Manuela : voor sopraan en orkest / Carlos Micháns
Genre:
Orkest
Subgenre:
Zangstem en orkest
Bezetting:
sopr 2fl 2ob 2cl 2 fg 2h 2trp 2trb timp 3perc tub-bells triangle whip sus-cymb cymb tam-tam drum-s drum-b hrp vl vla vc db
The seven last words : for viola / br Kris Oelbrandt ocso
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Altviool
Bezetting:
vla
Canzona : per viola sola, 1984 / Jan van Amerongen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Altviool
Bezetting:
vla
26 Low Seconds : for viola / Martijn Padding
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Altviool
Bezetting:
vla
compositie
Sonata : for viola solo, 1993 / Carlos Micháns
Overige auteurs:
Micháns, Carlos
(Componist)
Bevat:
Allegro energico
Largo-non troppo giusto
Vivace poco sarcastico
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 16 januari 1994 - Studio CNM, Hilversum - Zoltan Benyàcz) - Een van de meest interessante aspecten van hedendaagse muziek is dat, ondanks de blijkbaar onuitputtelijke creativiteit die (vooral jonge) componisten besteden aan de betiteling van hun werken, veel van deze werken niets anders zijn dan varianten van vormen van het verleden. Op die manier keren deze steeds terug om hun geldigheid nogmaals te bevestigen. De sonatavorm hoort tot deze categorie, maar heeft haar naam kunnen bewaren, ondanks de enorme verschillen tussen een sonata van, bijvoorbeeld Domenico Scarlatti en een van Krzystof Penderecki. Het presenteren en/of confronteren van thema's of structurele elementen (melodisch, ritmisch of anders), hun manipulatie of doorwerking, de re-expositie van het materiaal, vormen de basis van de meeste sonata's, en ook van dit werk voor altviool. De algemene snel-langzaam-snel verdeling en het briljante en virtuoze karakter van het slotdeel hebben eveneens een duidelijk
verband met de traditie. Omdat het solorepertoire voor altviool veel minder rijk is dan dat voor viool of cello, is in dit geval het instrument zelf, eerder dan de vorm, het minst traditionele aspect van de compositie. - CARLOS MICHÁNS