componist
“I am a Dutch composer born, raised and educated in Argentina”, is Carlos Micháns’ favourite answer when asked about his nationality. Born in Buenos Aires in 1950 into a family ...
gerelateerde werken
Le cortège d'Orphée : voor gemengd koor en accordeonorkest, 1993, revisie 1995 / Carlos Micháns
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en groot ensemble
Bezetting:
GK4 accordion-orchestra
Enigma : for viola solo, 1999 / Calliope Tsoupaki
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Altviool
Bezetting:
vla
Studi concertanti : per viola, 1963 / Berend Giltay
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Altviool
Bezetting:
vla
Black Hole 2 : for viola / Petra Strahovnik
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Altviool
Bezetting:
vla
compositie
Sonata : for viola solo, 1993 / Carlos Micháns
Bevat:
Allegro energico
Largo-non troppo giusto
Vivace poco sarcastico
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 16 januari 1994 - Studio CNM, Hilversum - Zoltan Benyàcz) - Een van de meest interessante aspecten van hedendaagse muziek is dat, ondanks de blijkbaar onuitputtelijke creativiteit die (vooral jonge) componisten besteden aan de betiteling van hun werken, veel van deze werken niets anders zijn dan varianten van vormen van het verleden. Op die manier keren deze steeds terug om hun geldigheid nogmaals te bevestigen. De sonatavorm hoort tot deze categorie, maar heeft haar naam kunnen bewaren, ondanks de enorme verschillen tussen een sonata van, bijvoorbeeld Domenico Scarlatti en een van Krzystof Penderecki. Het presenteren en/of confronteren van thema's of structurele elementen (melodisch, ritmisch of anders), hun manipulatie of doorwerking, de re-expositie van het materiaal, vormen de basis van de meeste sonata's, en ook van dit werk voor altviool. De algemene snel-langzaam-snel verdeling en het briljante en virtuoze karakter van het slotdeel hebben eveneens een duidelijk
verband met de traditie. Omdat het solorepertoire voor altviool veel minder rijk is dan dat voor viool of cello, is in dit geval het instrument zelf, eerder dan de vorm, het minst traditionele aspect van de compositie. - CARLOS MICHÁNS