componist
Joep Straesser geldt als een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de generatie die rond 1960 het beeld van de nieuwe muziek in Nederland hielp bepalen. De grote lijn in de ...
gerelateerde werken
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Perfla! : Pneoo#III, for panpipes and organ, 2001 / Daan Manneke
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-11 spelers)
Bezetting:
panfl org
Night & day : for bass clarinet or bassoon and accordion, 1992 / Jacob ter Veldhuis
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-11 spelers)
Bezetting:
cl-b/fg acc
Incidenze : per flauto, violoncello (o viola da gamba) e clavicembalo / Robert de Roos
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-11 spelers)
Bezetting:
fl cemb vc/vladg
compositie
Gran duo : for bass clarinet and accordion, 1994 / Joep Straesser
Bevat:
Allegro moderato
Largo (Elegie)
Allegro molto
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 12-1-1997 - Conservatorium, Maastricht - Duo Novair). Het Gran duo is het eerste werk in een serie van drie duostukken. Het wordt gevolgd door het Duo piccolo voor fluit en harp (1995) voor Abbie de Quant en Masumi Nagasawa en het Duo festivo, gecomponeerd, eveneens in 1995, voor het 15-jarig bestaan van het Duo contemporain, bestaande uit Henri Bok (basklarinet) en Miguel Bernat (slagwerk, in dit geval alleen marimba).
Deze drie duo's zijn in een aantal opzichten sterk aan elkaar verwant. Ze bestaan alle uit drie delen in de klassieke volgorde snel-langzaam-snel; de organisatie van de toonhoogten is gebaseerd op modale reeksen en ze bezitten een open en heldere textuur als resultaat van een streven naar een zo groot mogelijke soberheid.
Zoals in een groot aantal van mijn meer recente werken het geval is neemt ook in deze duo-compositie het derde deel een bijzondere plaats in. Een aantal belangrijke motieven uit het eerste en vaak ook uit het tweede deel keert in het derde deel terug en wordt ingepast in en/of gecombineerd met muziek van het derde deel zelf. Daardoor wordt het slotdeel meer dan alleen een "finale" op zich. Het geeft als het ware een samenvatting van de drie belangrijkste muzieken uit het gehele werk om op die manier tot een intensievere afronding te komen. In het Gran duo, dat het grootst opgezette werk is van de drie, wordt deze werkwijze in meer uitgebreide vorm toegepast dan in de andere twee, wat bescheidener opgezette stukken.
De verschillen tussen de drie duo's liggen vooral op het gebied van de gekozen motivische uitgangspunten die vaak weer te maken hebben met de instrumenten die aan de orde zijn. In alle drie de stukken mag dan een blaasinstrument aanwezig zijn, de verschillen tussen de manier van schrijven voor accordeon, harp of marimba zijn uiteraard groot. - JOEP STRAESSER