gerelateerde werken
String quartet Nº 1 / Carlos Micháns
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting:
2vl vla vc
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Pianokwintet (piano, 2 violen, altviool, cello)
Bezetting:
2vl vla vc pf
Piano-Kwintett : for piano, 2 violins, viola and cello / Hans Lachman
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Pianokwintet (piano, 2 violen, altviool, cello)
Bezetting:
2vl vla vc pf
Quintetto : for piano quintet, 2003 / Edward Top
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Pianokwintet (piano, 2 violen, altviool, cello)
Bezetting:
pf 2vl vla vc
compositie
Kwintet : voor strijkkwartet en piano, 1994 / Carlos Micháns
Overige auteurs:
Micháns, Carlos
(Componist)
Bevat:
Allegro poco marziale
Allegro risoluto
Largo statico
Allegro molto impetuoso
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 26 mei 1995 - NCRV-studio, Hilversum - Ronald Brautigam en het Raphael Kwartet) - Dit Kwintet voor strijkkwartet en piano is het resultaat van een combinatie van factoren, mensen en instrumenten. Niet alleen is mijn eerder geschreven String quartet nr. 2 aan het Raphael Kwartet opgedragen, maar ook mijn Apparitions voor piano uit 1991 werden speciaal voor Ronald Brautigam gecomponeerd. En tijdens de radio-opnamen van deze werken in 1992 is het idee ontstaan voor een werk én voor de instrumenten én voor de musici voor wie het uiteindelijk is geschreven. Dankzij de belangstelling en de steun van de NCRV is het project een feit geworden. De vier delen van de compositie bevatten thematische elementen die, zoals in andere werken van mijn hand, reeds aan het begin van het werk te horen zijn. Andere elementen voegen zich later aan de eerste toe, en het geheel resulteert in een permanente doorwerking, soms zelfs herhaling van dit materiaal. Onder 'thematisch materiaal' moet men
echter niet alleen aan melodische lijnen denken, maar ook aan losse, bijna zelfstandige akkoorden, figuren en andere niet direct waarneembare elementen. De stijl is vooral briljant en gedecideerd, maar ook deels sober en van een quasi verstilde intimiteit. - CARLOS MICHÁNS