gerelateerde werken
24 capriccio's voor viool solo
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool
Bezetting:
vl
Transition states : for chamber ensemble, 2003 / revision 2004 / Ernst Oosterveld
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
fl(pic) ob cl cl-b fg h trp trb tb 2perc hp pf 2vl vla vc cb
Smoking Mirror : for ensemble or chamber orchestra / Marijn Simons
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Monomania e policromia : per orchestra da camera, 1984 / Jurriaan Andriessen
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers); Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
1111 2110 hp pf str(2-12.1-4.1-3.1-2.)
compositie
Heterophony : for ensemble, 1995 / Jan Rokus van Roosendael
Overige auteurs:
Roosendael, Jan Rokus van
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 19-11-1995 - Dr. Anton Philipszaal, Den Haag - Schönberg Ensemble o.l.v. Reinbert de Leeuw).
In de compositie Heterophony staan de volgende typen van heterofonie centraal:
- het op verschillende manieren omspelen of versieren van een centrale toon. Deze vorm van heterofonie treft men in de hele wereld aan.
- het type heterofonie tussen voorzanger en gemeente, dat men aantreft in de Schotse kerken. Hierbij zingt de voorzanger de hoofdmelodie en imiteert de gemeente deze melodie, ieder in zijn eigen tempo, zodat er een klankveld ontstaat.
- het gamelantype van heterofonie, zowel Javaans (langzaam) als Balinees (snel). Deze vorm van heterofonie wordt gekenmerkt door een zich herhalende (interlocking) melodie met omspelingen in de andere stemmen.
Deze gegevens zijn overigens uitgewerkt op een muzikaal abstracte wijze, zodat een volstrekt op zichzelf staande compositie ontstaat. Een ander principe van heterofonische muziek is de flexibele en vrije timing. Dit 'vrije tijdsprincipe' heb ik in de compositie trachten te realiseren door de dirigent een prominente rol te geven. Hij bepaalt namelijk hoe lang een gebeurtenis, een passage of een deel duurt, zodat hij de lengte van de hele compositie kan bepalen. Doordat de dirigent invloed heeft op het muzikale verloop, ontstaat er een nauwe relatie tussen publiek en uitvoerder, die men tegenwoordig nog steeds aantreft in de jazz, de niet-westerse muziek en de volksmuziek. - JAN ROKUS VAN ROOSENDAEL