gerelateerde werken
Ecoute, écoute! : for bass clarinet and sound tracks, 1999 / Roderik de Man
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Klarinet; Elektronica met verschillende instrumenten; Klarinet met multimedia
Bezetting:
cl-b tape
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor
Bezetting:
GK6
The silver swan : voor 5 stemmig gemengd koor a cappella, opus 33, 1992 / Huub Kerstens
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor
Bezetting:
GK5
The Beatitudes : Version for choir / Vladimir Martynov
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor
Bezetting:
3sopr-solo 2alt-solo GK4
compositie
On sensations of tone : for mixed choir and tape, 1995, revision 1997 / Roderik de Man
Overige auteurs:
Bacon, Francis
(Tekstdichter/librettist)
Helmholtz, Hermann von
(Tekstdichter/librettist)
Plato
(Tekstdichter/librettist)
Shelley, Percy Bysshe
(Tekstdichter/librettist)
Man, Roderik de
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 25-5-1996 - Posthoornkerk, Amsterdam - Koor Nieuwe Muziek o.l.v. Huub Kerstens). De titel van het werk is ontleend aan het boek Die Lehre von den Tonempfindungen van de vermaarde Duitse fysioloog en anatoom Hermann Ludwig Ferdinand von Helmholtz (1821-1894). Deze geleerde leverde belangwekkende bijdragen op het gebied van de akoestiek en vele facetten van het horen. Uitgangspunt van On sensations of tone zijn de verschillende visies van Plato, Helmholtz, Bacon en Shelley op het ervaren van geluid/muziek. Helmholtz vertegenwoordigt de wetenschappelijke visie op het fenomeen horen, citaten uit zijn werk werden op de band ingesproken door Joachim Lösch. Deze fungeren als duidelijke markeringspunten in de compositie. Plato vertegenwoordigt de filosofische visie, deze tekst wordt in het Grieks gezongen en heeft een syllabisch karakter. De band ondersteunt hier de woordaccenten en heeft een sterk ritmische werking. Sir Francis Bacon (1561-1626), politicus en filosoof,
vertegenwoordigt met een citaat uit zijn New Atlantis een visionaire en fantastische visie op het ervaren van geluid. Met de beelden die deze "prophet of modern science and technology" in zijn verhaal oproept blijkt hij zijn tijd ver vooruit te zijn geweest. In de laatste fase van deze compositie worden de gedachten van Helmholtz, Plato en Bacon samengevoegd en reciteert het koor de Latijnse termen voor de onderdelen van het gehoororgaan. In de laatste maten komt de poëtische visie aan bod in de vorm van een citaat uit een gedicht van Shelley: "Music, when soft voices die, vibrates in the memory". Het elektronische gedeelte van dit werk werd gerealiseerd in de studio van de componist. Behalve snaargeluiden werd ook vocaal materiaal gebruikt als basismateriaal, er werden geen synthetische klankbronnen toegepast. - RODERIK DE MAN