gerelateerde werken
Kleur bekennen : voor blokfluit solo, 1994 / Marianne Verbrugge
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blokfluit
Bezetting:
rec-t(rec-s)
The seasons : for recorder quartet, 1998 / Daan Manneke
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blokfluit
Bezetting:
4rec
Entanglements : for one recorder player and magnetic tape, 1987, revision 1992 / Roderik de Man
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blokfluit; Elektronica met verschillende instrumenten; Blokfluit met multimedia
Bezetting:
rec tape
Tema con variazioni : flauto dolce contralto o flauto grande, opus 84c, 1962 / Louis Toebosch
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blokfluit; Fluit
Bezetting:
rec-a/fl
compositie
Kleur bekennen : voor blokfluit solo, 1994 / Marianne Verbrugge
Overige auteurs:
Verbrugge, Marianne
(Componist)
Bevat:
Over de rooie
Ei-geel
Blauwe ogen
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 16.10.1994 - De IJsbreker Amsterdam - Marjoleine Sloos (De Suite Muziekweek)). In 'Kleur bekennen' komt een heel aantal technische mogelijkheden op het instrument aan de orde. De mogelijkheden van het instrument zijn in samenwerking met de blokfluitiste Marjoleine Sloos uitgeprobeerd en getest. Zo wordt er onder andere gebruik gemaakt van stemtoepassingen (zingen in de blokfluit tijdens het spelen met voorgeschreven toonhoogte) en stemgebruik zonder blokfluit. Het derde deel is gebaseerd op ritmische toepassingen van multifonics. Fysieke beweging maakt onderdeel van de uitvoering uit. Bijvoorbeeld in de vorm van lopen, rennen, zittend bewegen. Zo bedacht Marjoleine Sloos dat zij, bij de première, met een kreet het podium op kwam stormen (zonder begroetingsapplaus dus) om vanuit deze beweging het stuk te beginnen, als ware "met de deur in huis te vallen". Als inspirerende bron koos Marjoleine Sloos Newmans schilderij 'Who's afraid of red, yellow and blue?'. Zelf zie ik
de titel van het schilderij tweeledig. Enerzijds kun je de vraag letterlijk nemen en vraagtekens bij het schilderij zetten. Anderzijds kun je de vraag zien (Who's afraid of...) en het tweede gedeelte van de titel (Red, yellow and blue) vervangen door andere woorden, die te maken hebben met bijvoorbeeld verschijnselen die angst voor het onbekende en/of vooroordelen oproepen. Wat is hierop dan het antwoord, of is de vraag retorisch? De vraag kan ook associaties oproepen - op een minder heavy niveau - met aspecten van (het maken van) kunst. Dingen zijn wat ze zijn, mensen geven betekenissen en vellen oordelen. Wat is Kunst? Wat is Mooi? Wie heeft gelijk? Waar zijn we bang voor? - MARIANNE VERBRUGGE