componist

Verbrugge, Marianne

Marianne Verbrugge werd op 27 december 1962 geboren te Den Helder. Opleiding Zij studeerde hedendaags-klassieke compositieleer aan het Utrechts Conservatorium bij Henk Alkema, Ed de Boer en Jeffrey Wilson (Engeland). In 1990 ...

gerelateerde werken

Kleur bekennen : voor blokfluit solo, 1994 / Marianne Verbrugge

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Blokfluit
Bezetting: rec-t(rec-s)

Second Nature : for alto recorder / Rieteke Hölscher

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Blokfluit
Bezetting: rec

Giuoco : blokfluit-kwartet, 1954 / Henri Zagwijn

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Blokfluit
Bezetting: rec-s rec-a rec-t rec-b

Overdrive : for recorder quartet, 2005 / Geert van Keulen

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Blokfluit
Bezetting: 4rec

 

compositie

Kleur bekennen : voor blokfluit solo, 1994 / Marianne Verbrugge

Uitgever: Amsterdam: Donemus, 1997
Uitgavenummer: 09158
Genre: Kamermuziek
Subgenre: Blokfluit
Bezetting: rec-t(rec-s)
Bijzonderheden: Voor tenorblokfluit (tevens sopraanblokfluit). - Geschreven voor en in opdracht van Marjoleine Sloos in het kader van de Suite Muziekweek 1994. - Cop. 1996. - Tijdsduur: ca. 8'
Tijdsduur: 8'00"
Aantal spelers: 1
Compositiejaar: 1994
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Bevat:
Over de rooie
Ei-geel
Blauwe ogen
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 16.10.1994 - De IJsbreker Amsterdam - Marjoleine Sloos (De Suite Muziekweek)). In 'Kleur bekennen' komt een heel aantal technische mogelijkheden op het instrument aan de orde. De mogelijkheden van het instrument zijn in samenwerking met de blokfluitiste Marjoleine Sloos uitgeprobeerd en getest. Zo wordt er onder andere gebruik gemaakt van stemtoepassingen (zingen in de blokfluit tijdens het spelen met voorgeschreven toonhoogte) en stemgebruik zonder blokfluit. Het derde deel is gebaseerd op ritmische toepassingen van multifonics. Fysieke beweging maakt onderdeel van de uitvoering uit. Bijvoorbeeld in de vorm van lopen, rennen, zittend bewegen. Zo bedacht Marjoleine Sloos dat zij, bij de première, met een kreet het podium op kwam stormen (zonder begroetingsapplaus dus) om vanuit deze beweging het stuk te beginnen, als ware "met de deur in huis te vallen". Als inspirerende bron koos Marjoleine Sloos Newmans schilderij 'Who's afraid of red, yellow and blue?'. Zelf zie ik
de titel van het schilderij tweeledig. Enerzijds kun je de vraag letterlijk nemen en vraagtekens bij het schilderij zetten. Anderzijds kun je de vraag zien (Who's afraid of...) en het tweede gedeelte van de titel (Red, yellow and blue) vervangen door andere woorden, die te maken hebben met bijvoorbeeld verschijnselen die angst voor het onbekende en/of vooroordelen oproepen. Wat is hierop dan het antwoord, of is de vraag retorisch? De vraag kan ook associaties oproepen - op een minder heavy niveau - met aspecten van (het maken van) kunst. Dingen zijn wat ze zijn, mensen geven betekenissen en vellen oordelen. Wat is Kunst? Wat is Mooi? Wie heeft gelijk? Waar zijn we bang voor? - MARIANNE VERBRUGGE

Bladmuziek
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Partituur Download naar Newzik (A4), 20 pagina's EUR 13,95
Download in PDF (A4), 20 pagina's EUR 16,74
Hardcopy, normal size (A4), 20 pagina's EUR 27,90