gerelateerde werken
Le cortège d'Orphée : voor gemengd koor en accordeonorkest, 1993, revisie 1995 / Carlos Micháns
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en groot ensemble
Bezetting:
GK4 accordion-orchestra
Préludes : pour violon / Hans Kox
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool
Bezetting:
vl
Duels : for two violins, 1983 / Nico Hermans
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool
Bezetting:
2vl
Quasi una cadenza : for violin / Nimrod Borenstein
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool
Bezetting:
vl
compositie
Cinq réflexions : sur un thème de Béla Bartók, for violin, 1995 / Carlos Micháns
Overige auteurs:
Bartók, Béla
(Op een thema van)
Micháns, Carlos
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 13 november 1997 - Fentener van Vlissingen Zaal, Utrecht - Eeva Koskinen] - Béla Bartók componeerde zijn monumentale Sonata voor viool solo in 1944. Het is het laatste werk dat door hemzelf is voltooid en niet door anderen, zoals zijn Concert voor piano en orkest nr. 3 en zijn Altvioolconcert. Deze Cinq Réflexions zijn gebaseerd op de eerste vijf maten van het derde deel, Melodia, van de Sonata. Elke 'réflexion' citeert het motief op zijn eigen manier, hetzij letterlijk, als nr. 1, of achteruit, als nr. 4. Nr. 5 reproduceert de structuur van de eerste drie maten van het oorspronkelijke thema, maar begint op de As in het midden van het motief, om vervolgens noten van links en rechts te 'lenen' en later vanaf een ander uitgangspunt opnieuw te beginnen. Deze en andere manieren om het thema te 'hercomponeren' zijn niet alleen aan het begin maar ook in de loop van elk deel te vinden. Het is een toeval dat de B, die niet in het thema figureert, alleen in het eerste en het
laatste deel van Réflexions voorkomt, als een onbedoelde verwijzing naar de initialen van de componist: B.B. En het is ook bij toeval dat Cinq Réflexions werd gecomponeerd in het 50e jaar van Bartók's dood. Toch beschouw ik het graag als een persoonlijke hommage aan een van de grootste componisten aller tijden. - CARLOS MICHÁNS