gerelateerde werken
	
			Genre: 
		
		Orkest
	
			Subgenre: 
		
		Groot ensemble (12 of meer spelers)
	
			Bezetting: 
		
		2ob 2cl 2bh 2fg 4h cb
	
	
			Genre: 
		
		Orkest
	
			Subgenre: 
		
		Groot ensemble (12 of meer spelers)
	
Tut-Ankh-Amen's tomb : for large ensemble, 1993 / Chiel Meijering
	
			Genre: 
		
		Orkest
	
			Subgenre: 
		
		Groot ensemble (12 of meer spelers)
	
			Bezetting: 
		
		3330 4sax 4661 3perc drums el.g g-b el.org synth
	
	
			Genre: 
		
		Orkest
	
			Subgenre: 
		
		Groot ensemble (12 of meer spelers)
	
			Bezetting: 
		
		1021 1000 perc hp vl 2vla 2vc
	
compositie
				La scala di seta : for twelve wind instruments and double bass, 1812 / arr. 1994 / arr. Roel van Oosten, Gioacchino Rossini
			
					
										Overige auteurs:
									
									
									Oosten, Roel van
									(Arrangeur)
								
							Rossini, Gioacchino
									(Componist)
								
							
							Toelichting:
						
						
						Program note (Dutch): (Première: 4 december 1994 - Amsterdam Concertgebouw - Nederlands Blazers Ensemble
o.l.v. Frans Brüggen)
La scala di seta (De zijden ladder) was de zesde opera van Rossini en ging op 9 mei 1812 in première te Venetië. Rossini was toen pas twintig jaar oud. Het is een luchtige éénakter, gebaseerd op het klassieke gegeven van een mooi jong meisje dat haar tirannieke bewaker wil ontvluchten. Dit doet zij door een zijden ladder uit haar raam te werpen, hetgeen muzikaal verbeeld wordt door de dalende toonladderfiguur waarmee de ouverture begint.
De opera wordt nog maar zelden opgevoerd, de ouverture daarentegen is nog steeds populair. Hierin horen we voor het eerst het beroemde Rossini-crescendo, hetgeen hem later de bijnaam 'Signor Crescendo' zou opleveren.
Veel Rossini-ouvertures zijn in de loop van de tijd bewerkt voor blaasoktet. Een bewerking van de Scala di seta en bovendien voor de Gran Partita-bezetting van Mozart (12 blazers en contrabas) is echter nieuw. Veel blaasoktetbewerkingen houden zich niet precies aan de oorspronkelijke tekst. In deze bewerking is getracht de partituur zo getrouw mogelijk te volgen. Dit om de geraffineerde orkestrale schrijfwijze van Rossini zoveel mogelijk recht te doen. - ROEL VAN OOSTEN