gerelateerde werken
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
2ob 2cl 2bh 2fg 4h cb
The Before, the After and the In Between : for large ensemble / Georgia Nicolaou
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
fl/picc ob cl cl-b sax-a tpt trb 2perc g-e hp cemb cel 2vn vla vc db
Visions of the night : music for 13 players, 1989 / Calliope Tsoupaki
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
fl ob cl fg h trp trb perc 2vl vla vc cb
Flowers : for chamber orchestra, 1986/87 / Burkhardt Söll
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
1121 1111 2perc hp pf 2vl vla vc cb
compositie
La scala di seta : for twelve wind instruments and double bass, 1812 / arr. 1994 / arr. Roel van Oosten, Gioacchino Rossini
Overige auteurs:
Oosten, Roel van
(Arrangeur)
Rossini, Gioacchino
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 4 december 1994 - Amsterdam Concertgebouw - Nederlands Blazers Ensemble
o.l.v. Frans Brüggen)
La scala di seta (De zijden ladder) was de zesde opera van Rossini en ging op 9 mei 1812 in première te Venetië. Rossini was toen pas twintig jaar oud. Het is een luchtige éénakter, gebaseerd op het klassieke gegeven van een mooi jong meisje dat haar tirannieke bewaker wil ontvluchten. Dit doet zij door een zijden ladder uit haar raam te werpen, hetgeen muzikaal verbeeld wordt door de dalende toonladderfiguur waarmee de ouverture begint.
De opera wordt nog maar zelden opgevoerd, de ouverture daarentegen is nog steeds populair. Hierin horen we voor het eerst het beroemde Rossini-crescendo, hetgeen hem later de bijnaam 'Signor Crescendo' zou opleveren.
Veel Rossini-ouvertures zijn in de loop van de tijd bewerkt voor blaasoktet. Een bewerking van de Scala di seta en bovendien voor de Gran Partita-bezetting van Mozart (12 blazers en contrabas) is echter nieuw. Veel blaasoktetbewerkingen houden zich niet precies aan de oorspronkelijke tekst. In deze bewerking is getracht de partituur zo getrouw mogelijk te volgen. Dit om de geraffineerde orkestrale schrijfwijze van Rossini zoveel mogelijk recht te doen. - ROEL VAN OOSTEN