gerelateerde werken
String quartet Nº 1 / Carlos Micháns
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting:
2vl vla vc
Concerto : for violin, viola and orchestra, (1965) / Henk Badings
Genre:
Orkest
Subgenre:
Twee of meer verschillende solo-instrumenten en orkest
Bezetting:
3222 3200 timp 2perc pf cel str vl-vla-solo
II. duo concertante : per violoncello, fagotto ed orchestra, opus 92, 1983 / Jan Koetsier
Genre:
Orkest
Subgenre:
Twee of meer verschillende solo-instrumenten en orkest
Bezetting:
0200 2000 str fg-vc-solo
Concertino : for string trio and mandolin orchestra, 2006 / Bernard van Beurden
Genre:
Orkest
Subgenre:
Twee of meer verschillende solo-instrumenten en orkest; Mandolineorkest
Bezetting:
2man mandolina g cb vl-vla-vc-solo
compositie
Kaleidos : (Sinfonia concertante no 3), for clarinet, violin, piano & orchestra, 2000, rev. 2001 / Carlos Micháns
Overige auteurs:
Micháns, Carlos
(Componist)
Bevat:
Largo-Allegro non troppo
Andante tranquillo
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 16 januari 2004 - De Doelen, Rotterdam - Michael Collins, Isabelle van Keulen, Ronald Brautigam, Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Jun Märkl) - De Sinfonia Concertante No. 3 voor viool, klarinet en piano heet inderdaad Kaleidos (uit het Grieks 'kalos' = mooi en 'eidos' = beeld). De titel verwijst enigszins naar de manier waarop het thematisch materiaal wordt behandeld, d.w.z. op caleidoscopische wijze, met veranderingen en variaties die de oorspronkelijke motieven niet helemaal vervormen, waardoor ze altijd herkenbaar blijven. Het was echter niet mijn idee om het werk een naam te geven, maar een suggestie van Kees Hillen, toen artistiek directeur van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, die dacht dat de titel Sinfonia Concertante niet veelzeggend genoeg was, althans voor het publiek. Kaleidos werd grondig gereviseerd in 2001, als gevolg van het tot twee keer toe afgelasten van de première, eerst door zwangerschap van violiste Isabelle van Keulen, daarna door
wisselingen van personeel en planning binnen het orkest. Mijn vertrekpunt was eigenlijk heel anders dan het uiteindelijke resultaat. Oorspronkelijk had ik Ronald Brautigam (voor wie ik al eerder had gecomponeerd) benaderd met het idee om een pianoconcert voor hem te schrijven. Ronald suggereerde echter om een dubbelconcerto voor viool en piano te schrijven. Tot slot stelde Isabelle van Keulen voor om klarinettist Michael Collins erbij te betrekken, waardoor ik aan een Sinfonia Concertante voor drie instrumenten en orkest begon te denken. Kaleidos is een compositie met een intense emotionele lading, waar solisten en orkest een gelijkwaardige rol spelen. Zoals reeds gezegd, berust het werk op enkele motieven die meerdere malen, elke keer in een andere gedaante, terug te vinden (of te horen) zijn. Zoals mijn 4e Sinfonia Concertante voor viool, altviool en orkest bestaat ook de 3e uit twee zelfstandige, lange delen, die toch niet helemaal los van elkaar staan. Hoewel Kaleidos geen snel en
'effectistisch' deel bevat, zijn de solopartijen alles behalve eenvoudig. De technische moeilijkheden blijven echter in dienst van de muziek en proberen op geen enkel moment op de reactie van het publiek te spelen. - CARLOS MICHÁNS