componist
Ton de Leeuw (16 november 1926, Rotterdam) ontwikkelt zich tot één van de belangrijkste Nederlandse componisten van de 20ste eeuw. Zijn vroege inspiratiebronnen zijn Béla Bártòk en Willem Pijper. Na ...
gerelateerde werken
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Quartet : voor 2 violen, alt en cello / Henri Zagwijn
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting:
2vl vla vc
Quartet Nº 2 : for string quartet / Kuzma Bodrov
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting:
2vn vl vc
Thema, variaties en finale : voor strijkkwartet / Andries de Braal
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting:
2vl vla vc
compositie
String quartet II : (1964) / Ton de Leeuw
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 9-7-1965, Amsterdam - Gaudeamus Kwartet). Het strijkkwartet behoudt de reputatie één van de moeilijkst hanteerbare ensembles der muziek te zijn. Dit is misschien nog meer het geval sinds 1950, vanaf welk moment immers een voorkeur voor heterogene klankkleuren duidelijk de overhand heeft. Toch handhaaft de strijkkwartetliteratuur zich en - in ons land - niet in de laatste plaats door de activiteiten van het Nederlands ensemble Gaudeamuskwartet. Het Tweede Strijkkwartet werd ten behoeve van dit ensemble geschreven.
Het werk bestaat uit een groot aantal korte delen, waarvan de meeste in elkaar overlopen. De meeste delen zijn ook varianten van één en hetzelfde grondplan. Dit plan op zichzelf is echter zo abstract en algemeen (gebaseerd als het is op een bepaalde reeks van verhoudingen), dat de daaruit ontstane muzikale varianten een zeer grote verscheidenheid onderling vertonen, méér dan in bijvoorbeeld de klassieke variatievorm ooit mogelijk zou zijn.
Daarnaast spelen in dit kwartet contrasten in speelmanieren en toonkleurbehande\-ling een grote rol. Het strijkinstrument is een onuitputtelijke bron van klankvoort\-brenging, zelfs al beperkt men zich tot de snaren, zoals in dit geval. Hetzelfde geldt voor het gebruik van de microtonen.
Contrasten ten slotte in werkingssfeer: van zeer dynamische delen naar het - schijnbaar - neutrale stemmen der instrumenten tot het zeer ingehouden slot, met als bovenschrift: "and death shall have no dominion" (Dylan Thomas). - TON DE LEEUW