gerelateerde werken
24 capriccio's voor viool solo
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool
Bezetting:
vl
Hallelujah I : for bass clarinet and large orchestra, Movements 1-4 / Jan Vriend
Genre:
Orkest
Subgenre:
Klarinet en groot ensemble
Bezetting:
2fl(pic) 2fl 2ob eh heck 2cl cl-b 2cl-cb 3fg 2cfg 6h trp-p 3trp3trb trb-b tb 6perc 24vl 10vla 8vc 6cb cl-b-solo
Symphony 5 : "Time-spirit", for clarinet and orchestra / Jurriaan Andriessen
Genre:
Orkest
Subgenre:
Klarinet en groot ensemble
Bezetting:
2222 4031 2perc hp pf 2vl 2vla 2vc 2cb pop group: drumset g-b ham.org cl-solo
Signals and echoes : for 11 players and bass clarinet solo, 1982 / Joep Straesser
Genre:
Orkest
Subgenre:
Klarinet en groot ensemble
Bezetting:
fl ob cl h trp perc pf vl vla vc cb cl-b-solo
compositie
Concerto for clarinet and ensemble : stripped version of the violin concerto, 2003 / Guus Janssen
Overige auteurs:
Janssen, Guus
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Het klarinetconcert is een 'vestzak'-versie van het vioolconcert dat ik in 2002 componeerde voor de violist Mark Feldman uit New York en het Radio Filharmonisch Orkest. Vanuit mijn praktijk als improviserend pianist zoek ik al jaren naar mogelijkheden om meer vrijheid te creëren voor musici waarvoor ik componeer. Ik hoop daarmee iets te herwinnen dat nu al langere tijd in de klassieke muziek verloren is gegaan, speciaal in de avant-garde muziek van de laatste eeuw waar musici met handen en voeten gebonden zijn aan zo gedetailleerd mogelijke partituren, die nauwelijks ruimte laten voor interpretatie. In dit concert is er op de eerste plaats veel vrijheid voor de solist. Er zijn vastgelegde plaatsen in de partituur maar ook 'gaten' waar het aan de solist wordt overgelaten wat te doen. In de even delen van de achtdelige partituur zijn de strijkers- en slagwerkgroep verdeeld in twee helften, een geleid door de eerste violist en een door de cellist. De dirigent kan in deze delen de
groepen slechts laten stoppen met spelen tegengesteld aan zijn normale functie om de muziek te starten. Hier kan het ensemble haar eigen betekenis en vorm in de muziek maken, gebruik makend van het door mij aangeleverde materiaal. Tijdens de twee versies van het vioolconcert, die werden gespeeld tijdens de première in december 2002, hoorden de musici muziek die ze op geen enkele repetitie hadden gehoord, van dichte dissonante akkoorden tot grote drieklanken die op onverklaarbare wijze groeiden uit het notenmateriaal. Dit concert probeert ideëen over open vorm, de spontaniteit van geïmproviseerde muziek en de voordelen van gecomponeerde muziek te verenigen. - GUUS JANSSEN